Loni bylo v Česku na mateřské nebo rodičovské 288 tisíc lidí. Valná většina z toho nemá možnost byť na zkrácený úvazek pracovat, ač by třeba měla chuť. Zaměstnavatelé totiž v tuzemsku spíše tyto pracovní příležitosti neposkytují. Přitom v mnohých oborech by to nebyl problém, jde však o zkostnatělé chápání rodiče, který pečuje v domácnosti o malé dítě. Ten je vnímán často jako rizikový kvůli nemocnosti dítěte a budí podezření malou produktivitou práce. Přitom příklady firem, které ke zkráceným úvazkům přistupují dlouhodobě pozitivně, ukazují pravý opak.
Rodiče v rodinné firmě
Zajímavým příkladem schopnosti zaměstnat „své matky na rodičovské“ je jedna česká rodinná společnost. Za její jednadvacetileté fungování se ve firmě narodilo 43 dětí. Prvním přírůstkem v historii firmy byla dcera samotných spolumajitelů společnosti, manželů Litvínových. „Začínali jsme tehdy s podnikáním a do toho se nám narodila nejmladší dcera. Musela jsem zvládat mateřské i pracovní povinnosti. Díky tomu, že jsem si touto zkušeností sama prošla a vím, jaké to má výhody, rádi dáváme šanci i našim kolegyním v průběhu jejich rodičovské dovolené pracovat na částečné úvazky,“ říká Šárka Litvínová, která řídí stočlennou firmu, z toho 15 procent je žen dnes na rodičovské dovolené.
Tento koncept tak dovoluje maminkám během rodičovské neztratit kontakt s oborem. Na určité pozice je pro zaměstnavatele rozhodně lepší zaměstnávat své stávající pracovníky i během rodičovských dovolených, než vychovávat zcela nové specialisty. Obor cestovních služeb, ve kterém firma podniká, má totiž vysoké nároky na zkušenosti a znalosti oboru.
„Kdybychom nahrazovali každou odbornici, která odejde na mateřskou novým člověkem, situace by neměla konce. Jakmile bychom si vychovali z nováčka profesionálku, opět by hrozilo, že odejde na mateřskou,“ vysvětluje. Kuriózním příkladem je pobočka firmy v Karlových Varech, kde téměř naráz porodilo dítě pět zaměstnankyň z celkového počtu pěti. Nakonec vedení firmy nemuselo nikoho nového přijímat.
Navzájem se všech pět kolegyň domluvilo na směnách tak, aby jim rodina pohlídala děti a ony mohly v klidu chodit do práce a pobočka měla zajištěný stálý chod. „Maminky na mateřské se stávají přirozenými manažerkami, protože musí zvládat kombinované činnosti. Proto ani my z vedení firmy nemusíme nijak zasahovat do chodu naší pobočky v Karlových Varech. Holky si vzájemně časově vyhoví a pobočka funguje na jedničku,“ chválí na závěr Šárka Litvínová.
Nadnárodní neznamená nelidská
Rodinné firmy však nejsou v Česku jediným příkladem vstřícného přístupu ke zkráceným úvazkům. Na trhu práce se lze setkat i s velkými firmami, které mají rovněž s flexibilními formami spolupráce takovou zkušenost. Nejčastěji jde o přístup k zaměstnancům - rodičům malých dětí. V praxi se ukazuje, že zkrácené úvazky se vyplatí se to i zaměstnavateli samotnému. Manažeři oceňují vysoké nasazení a motivovanost rodičů, a také to, že tým zůstává kompaktní, nemusí hledat a zaučovat nové zaměstnance. Výhoda je jak pro zaměstnance, tak i firmu. Motivovaní a spokojení zaměstnanci totiž rádi odvádí kvalitní práci a firma pak lépe prosperuje.