Zápisy obvykle probíhají v první polovině května, přičemž každá školka si datum určuje sama. Mezi kritéria přijetí patří věk dítěte, adresa bydliště, ale i základní předpoklady předškoláka. Obvykle se rodiče rozhodují především na základě toho, zda je školka blízko, a zda odpovídá jejich představám. Často pak následuje otázka, zda zvolit školku soukromou nebo státní. Provoz veřejných předškolních vzdělávacích institucí je hrazen z rozpočtu Ministerstva školství, cena se tak pohybuje okolo pár set korun měsíčně. V případě soukromé školky je finanční zátěž zpravidla vyšší, a to v řádech tisíců korun, ale s tím souvisí také pozitiva, která tento typ zařízení přináší. Co byste tak měli vzít při výběru školky v potaz?
Menší kolektiv a individuální přístup
Zapojení rodičů
Pedagogický směr
Při výběru školky je stěžejní výchovně-pedagogický směr a další vzdělávací aktivity, které školka nabízí. Školky se liší školním vzdělávacím programem, ale vzdělávací cíle jsou stejně závazné pro všechny. Mateřské školy s alternativním vzdělávacím programem jsou v rejstříku školských zařízení a tím i pod kontrolou ČŠI. Mezi nejznámější patří montessori a waldorfská pedagogika a čím dál více i lesní školky.
Dostatek pohybu
Každá mateřská škola má povinnost nabízet dětem čas venku – ať už na zahradě nebo vycházkami do okolí. Čas strávený venku má na děti veskrze blahodárný vliv. Venku děti mohou objevovat stále nové podněty, a učit se skrze vlastní zkušenost a probouzet tak kreativitu a motorické dovednosti. Je dokázáno, že čas strávený ve venkovním prostředí snižuje problémy s chováním, jako je hyperaktivita, v některých případech lze pozorovat zlepšení příznaků ADHD. V přírodě není žádný krok stejný a to má prokazatelný vliv na rozvoj kognitivních funkcí a mozku, což podporuje proces učení, ale také imunitu, kdy se děti díky pobytu venku stávají otužilejší a odolnější. V období předškolního věku je potřeba pohybu ještě výraznější, kdy by děti měly mít prostor alespoň pro 3 – 4 hodiny spontánního pohybu (běhání, házení, skákání apod.) denně.
Co by měl předškolák umět?
Velkou výhodou pro rozvoj dítěte, a to nejen v prostředí školky, je samostatnost, která je úměrná věku. Vést k samostatnost můžeme děti díky zapojení do oblékání nebo do domácích prací, které je skvělým začátkem pro učení se praktických dovedností. Děti rády pozorují rodiče a učí se od nich nápodobou, a především batolata (2-3 let) a předškoláci milují pomáhání. Děti si potřebují všechno vyzkoušet a osahat a proto to od rodičů někdy vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Pomůže, pokud v činnostech najdeme systém, tedy pokud se činnost opakuje přibližně ve stejném rytmu (činnosti následují po sobě ve stejném pořadí), dítě si ji postupně zafixuje, naučí se ji a zvykne si na ni. Dítě ve věku 2 – 3 let by tak mělo umět uklidit si hračky do skříňky nebo do krabice, uložit knížky na poličku, odnést špinavé oblečení do koše na prádlo, vyhodit odpadky, poskládat utěrky, podat mamince plenky nebo jiné drobné předměty, na požádání a setřít prach ze stolu. To pak pomůže také v dalších činnostech, které by před nástupem do školky dítě mělo zvládnout jako je například:
• Jíst lžící, pít ze skleničky.
• Chodit na toaletu a zvládat základní hygienické návyky.
• Být schopné vyjádřit své potřeby.
Jak s dítětem o školce mluvit?
Nepřijali vás?
Dítě lze dávat ho do školky ještě při mateřské dovolené, kdy může být ve školce 5x měsíčně, aniž by skončil nárok na rodičovský příspěvek. Pokud dostanete po zápisu rozhodnutí o nepřijetí dítěte, nevěšte hlavu. Zákon vám dává možnost se proti rozhodnutí do 15 dní odvolat. Po zápisech rodiče často volí z více možností a díky tomu se může uvolnit místo tam, kde si přejete. Když ani tak nebylo dítě přijato, zajděte do školky osobně a požádejte o zařazení na seznam čekatelů. Obejděte i ostatní školky a ptejte se, zda nemají volné místo. Někdy se uvolní v začátku školního roku.
Zdroj, foto: Lesní MŠ