1) Nepanikařte
I v tomto případě platí, že s chladnou hlavou se vše snáz vyřeší. Neodkládejte to a začněte situaci řešit hned na letišti. Jakmile zjistíte, že vaše zavazadlo nedorazilo, vyhledejte přepážku pro reklamaci zavazadel. Pokud na letišti není, vyhledejte zástupce letecké společnosti, se kterou jste letěli. Letecký dopravce je za vzniklou škodu odpovědný a musí vám ji nahradit, což je zaneseno v Montrealské úmluvě platné v podstatě po celém světě.
2) Mějte po ruce všechny doklady
Na přepážce vyplňte dokument označovaný jako PIR (Property Irregularity Report). Aby byly vaše šance na nalezení zavazadla co největší, měli byste u sebe mít číslo rezervace (najdete ho na letence nebo palubním lístku), zavazadlový lístek (při každém letu si ho proto vždy pečlivě uschovejte), informace o zavazadle jako jméno výrobce, velikost a barvu, adresu a telefonní číslo, na kterých budete k zastižení, a bankovní spojení. Poté obdržíte písemné potvrzení a také referenční číslo reklamace. Podle toho budete moci sledovat, co se s vaším zavazadlem zrovna děje.
3) Požádejte o sadu pro přenocování a kapesné
Ocitnete-li se v cizím městě bez svých věcí, pomůže každá maličkost. V sadě pro přenocování najdete základní hygienické potřeby, a někdy dokonce i předplacenou kartu na telefon, silonky a XXL tričko místo pyžama. Většina leteckých společností i letišť je má pro tyto případy připraveny, ale automaticky je většinou nenabízejí. To platí i o úhradě výdajů souvisejících se zpožděním nebo ztrátou zavazadla. Nečekejte, že vám na letišti dají peníze na ruku sami od sebe. Rozhodně se ale informujte u přepážky i v reklamačním řádu dané letecké společnosti, co všechno a do jaké výše vám bude ochotná uhradit. Většinou vám potom zpětně proplatí přinesené účtenky. S trochou štěstí ale někdy můžete rovnou dostat i hotovost nebo poukaz na nákup v místním obchodě.
4) Sledujte stav reklamace a buďte trpěliví
V tuto chvíli už můžete letiště opustit a obrnit se trpělivostí při čekání. Letecké společnosti obvykle předpokládají, že se zavazadlo objeví při jejich příštím letu. Vydržte tedy alespoň 24 hodin, a pokud se vám letištní personál do té doby neozve, zavolejte na telefonní číslo, které jste dostali při reklamaci. Pro vaše uklidnění – většina ztracených zavazadel se ke svým majitelům vrátí do 48 hodin.
Existuje také internetový portál zvaný Baggage Tracer, prostřednictvím kterého můžete v reálném čase sledovat stav vaší reklamace a případně také měnit kontaktní údaje, pokud se například budete přesouvat na jinou adresu. Stačí zadat identifikační údaje.
5) Pohlídejte si termíny a žádejte kompenzaci
Pokud se vaše zatoulané zavazadlo podaří letecké společnosti najít do 21 dní, máte nárok na úhradu výdajů způsobených zpožděním. Od převzetí zavazadla máte dalších 21 dní, abyste o kompenzaci písemně zažádali.
V krajní situaci, kdy se vaše zavazadlo nepodaří do 21 dnů najít a je prohlášeno za ztracené, můžete až do dvou let zažádat o odškodnění. To se vypočítává podle ceny zavazadla a jeho obsahu, což ovšem bývá problém prokázat a čím více účtenek od zavazadla i jeho obsahu budete mít, tím lépe. V současnosti činí její maximální výše na jedno zavazadlo zhruba 25 000 Kč. Dejte si však pozor, letecké společnosti mohou odškodné snížit kvůli tomu, že bylo zavazadlo špatně zabaleno nebo obsahovalo nepovolené předměty.
TIP: Vylepšete svůj kufr a povídejte si s ním po telefonu
Místo pátrání po zavazadlech je samozřejmě lepší jejich ztrátě předejít. Výrobci telefonů a zavazadel už proto spolupracují na vývoji zavazadla s mikročipem, které by díky systému GSM svého majitele informovalo, kde se právě nachází. Stačí jenom na telefonu nastavit aplikaci, která bude o přesném pohybu informovat pomocí SMS zprávy.V Británii také nedávno vznikla ještě praktičtější vychytávka. Jedná se o malý snímač, které lze připevnit k zavazadlu nebo balíku a telefonem sledovat jeho polohu i případné otřesy a pády při nešetrném zacházení. Podobný systém již funguje třeba pro sledování aut.
Zdroj, foto: Letuška.cz