V posledních letech
se objevila spousta nejrůznějších kurzů určených maminkám s miminky. Sama
jsem k nim přistupovala vždy spíše skepticky jako dalšímu způsobu, jak
z rodičů malých dětí vytáhnout nemalé peníze.
Se starším synem jsem taky do žádných takových kroužků nechodila. Pak ale nastoupil do školky, kde shodou okolností paní učitelka vedla kurz znakové řeči pro slyšící batolata Baby Signs. Možná ze zvědavosti, možná i z pohodlnosti, protože to máme blízko jsem se rozhodla začít tam chodit s mladší dcerkou (10 měsíců). Nechci nikoho přesvědčovat ani zrazovat, chtěla bych vás jen prostě seznámit s programem znakové řeči pro slyšící batolata.
Znaková řeč pro slyšící batolata je snadný a přirozený způsob, jak se s dítětem dorozumět ještě před tím, než je schopné mluvit. V Česku je to relativní novinka (cca 6- 7 let), ale ve světě se znakování s miminky používá už přes dvacet let. Tento program, Baby Signs, byl vyvinut profesorkami vývojové psychologie Kalifornské Univerzity, dr. Acredolo a dr. Goodwyn, a jeho význam je podpořen řadou vědeckých studií a publikací.
Program učí děti jednoduché, snadno proveditelné znaky, které jim umožní komunikaci s rodiči. Jednotlivé znaky, které se děti a jejich rodiče učí, představují buď samostatná slova, nebo jednoduché pojmy – např. ptáček, světlo, mám hlad atd. Používání znaků u dětí není nic nového, je to naprosto přirozený způsob vyjadřování, na který většina dětí přijde sama nebo s pomocí rodičů, aniž by k tomu potřebovali nějaký speciální návod. Naučí se mávat na rozloučenou, zatleskat, když mají radost, vrtět hlavou, když nechtějí nebo nesouhlasí, položit hlavičku „hají“ když chtějí spinkat apod. Navíc v každé rodině, respektive v každé komunikační dvojici se vytváří i vlastní „znaky“ a způsoby dorozumívání. Znaková řeč pro nemluvňata je program, který dětem pomůže naučit se mnohem více znaků, aby se s vámi snadněji dorozuměly, ale platí to i naopak, tytéž znaky se naučí i maminka, která je předá ostatním členům rodiny, aby si vzájemně rozuměli všichni. Znakování je totiž velmi přínosným pomocníkem například při sbližování sourozenců, starší dítě se znaky snadno naučí a má pak dobrý pocit, že může malému sourozenci něco ukazovat, nějak ho rozvíjet, prostě si s ním „povídat“ a zapojit ho třeba i do hry.
Začít se znakováním se dá prakticky kdykoli v době, než se dítě naučí mluvit, nebo kdy už zná několik slov, ale ještě není schopno hovořit o všem, co ho zajímá. Děti se naučí první znaky nejdříve tak kolem desátého měsíce věku a většina dětí začíná užívat znaky kolem prvního roku. Na kurzy ale chodí i maminky s mladšími dětmi, protože ve skutečnosti nejde jen a pouze o samotné znakování, ale i o vzájemnou interakci, setkávání se s dalšími dětmi i dospělými, poznávání nových věcí, nového prostředí. Nevím, jak jinde, u nás se kurz odehrává v prostorách třídy mateřské školy, která je barevná, pestrá, plná hraček, obrázků a věcí vhodných k prozkoumávání a zároveň je to prostředí pro děti bezpečné.
Program nabízí výukové materiály pro rodiče a jejich děti, je vyučován certifikovanými lektorkami, které prokázaly odbornou znalost v oblasti vývoje verbální a neverbální komunikace dětí a složily certifikační zkoušku připravenou přímo autorkami projektu. Navíc mnohé z těchto instruktorek mají odborné zkušenosti v oblastech pedagogiky, logopedie, psychologie, pediatrie apod.
V materiálech programu Baby Signs
najdete řadu důvodů, proč se svým dítětem znakovat, já jsem si vybrala
dva: 1. Urychluje rozvoj řeči a 2. Dává impulz k intelektuálnímu rozvoji. Tyto důvody jsou zde mj. podpořeny
výsledky vědeckých studií. Během mnohaleté studie dětí od 11 měsíců věku se
prokázalo, že děti ve 24 měsících mluvily v průměru jako děti, kterým je 27 až
28 měsíců, a ve 36 měsících hovořily na stejné úrovni jako ostatní děti ve 47
měsících. Děti, které prošly Baby Signs programem, měly tedy komunikační
schopnosti téměř o rok napřed. Dalším zajímavým zjištěním bylo, že když
doktorky Acredolová a Goodwynová tyto děti kontaktovaly po sedmi letech,
zjistily, že děti, které se učily znakovou řeč, mají v průměru o 12 bodů vyšší
inteligenci.
Výzkum srovnával děti s podobným sociálně-ekonomickým zázemím a byl publikován v renomovaných odborných časopisech. Já si mohu časem udělat svůj vlastní průzkum a porovnání, protože mám dvě děti, jedno neznakovalo a mluvit začalo velmi brzy, rádo, hodně a dobře (až si někdy říkám, že moc) a druhé se znakovat učí. Jestli se mi ty vědecké studie potvrdí, tak se asi mám na co těšit a bude u nás doma opravdu veselo.
ChytráŽena.cz