Nejdražší povinné ručení je to, které nemáte
Provozování nepojištěného vozidla, ale i třeba jeho zanechání na veřejně přístupné pozemní komunikaci vás bude stát především hodně peněz. Pokud neprokážete platnost povinného ručení (prostřednictvím tzv. zelené karty), pokuta se může vyšplhat až do výše 40 000 Kč. Nepojištění mají též povinnost přispívat do garančního fondu České kanceláře pojistitelů – např. u osobního vozidla částkou 50 - 70 Kč za každý nepojištěný den. Z tohoto fondu jsou poškozeným motoristům vypláceny veškeré oprávněné nároky a na nepojištěných vinících se potom vymáhají.![povinné ručení povinné ručení](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/divka-hnede-saty-cervene-kozacky-tlaci-cervene-auto-na-silnici-13.jpg)
5 těch úplně nejčastějších omylů,
které panují mezi motoristy:
1. Motoristé si velmi často myslí, že když vozidlo ve skutečnosti neprovozují, či jen velmi zřídka, nemusí platit povinné ručení.
Není to pravda! I když s vozidlem nejezdíte, ale je stále zapsáno v registru vozidel a máte jeho SPZ, i k němu musíte mít sjednáno povinné ručení. Pokud vlastník nemá v úmyslu vozidlo provozovat, musí odevzdat tabulky SPZ a osvědčení o registraci vozidla na registru vozidel. Protože je-li vozidlo evidováno jako „provozované“ a neexistuje platná pojistná smlouva, nepojištěnému motoristovi bude zaslána výzva k úhradě příspěvku do garančního fondu ČKP.
2. Motoristé žijí v domnění, že existuje ochranná lhůta po zániku pojištění.
Rozhodně ne! Neexistuje žádná ochranná lhůta po ukončení pojištění, kdy nemusí být vozidlo pojištěno a zároveň je chráněno na základě předchozího pojištění. Vlastník vozidla musí po zániku povinného ručení sjednat nové povinné ručení, nebo musí uložit registrační značku na registru vozidel.
3. Motoristé často předají vozidlo autobazaru ke zprostředkování prodeje a tentýž den zruší pojištění.
Klasický omyl! K prodeji totiž může dojít za několik týdnů. Vlastník zůstává vlastníkem po celou dobu, kdy je vozidlo umístěno v autobazaru za účelem tzv. „komisního“ prodeje. Pokud by došlo ke způsobení škody při předváděcí jízdě a vozidlo by nebylo pojištěno, veškerá způsobená škoda jde k tíži vlastníka.
4. Motoristé nesepisují písemné kupní smlouvy při prodeji/koupi vozidla.
Opět zbytečné nezodpovědnost! V zájmu obou smluvních stran je mít kupní smlouvu uzavřenu písemně. Je důležité, aby byla písemná kupní smlouva dobře formulována, aby byli její účastníci řádně identifikováni, stejně tak jako prodávané vozidlo, a aby obě strany kupní smlouvu s uvedením data řádně podepsaly. Jsou známé situace, kdy po prodeji nedojde k oznámení změny vlastnictví vozidla na registru vozidel. Písemná kupní smlouva je pak nezbytná pro identifikaci vlastníka.
5. Motoristé neoznamují registru vozidel změnu vlastnictví vozidla.
I na toto si dejte pozor! Po prodeji vozidla musí původní vlastník registru vozidel oznámit prodej vozidla a po zakoupení vozidla musí nový vlastník registru oznámit, že je novým vlastníkem. Pro oba platí lhůta do 10 pracovních dní.
Zdroj: Bezpojisteni.cz