1) Do nového se oblékáme po prázdninách
Pokud pomineme Vánoce, nejčastěji své platební karty v případě oblečení vytahujeme z peněženek začátkem podzimu. V době posezónních výprodejů nám výdaje rostou asi o 20 procent. Jen v září loňského roku klienti dvou velkých bank zaplatili za oděvy kartou téměř 450 milionů korun a provedli více než 410 tisíc transakcí. Průměrná platba v době podzimních výprodejů činí 1 120 Kč, více než 98 procent plateb kartou proběhne v kamenných obchodech. Pozitivní zprávou je, že tyto útraty zvládáme v rámci svých běžných výdajů a peníze si „nepůjčujeme“. Za oděvy platíme kreditkou jen zhruba v sedmi procentech případů.
2) Cestování necháváme na poslední chvíli
Není překvapením, že za cestování nejvíce utrácíme v červenci a srpnu. Platby kartou za letenky nebo dovolenou, které zaplatíme přes internet nebo u cestovních kanceláří a agentur, rostou více než o 30 procent. Počet těchto transakcí oproti jiným měsícům stoupá zhruba o čtvrtinu. Obliba last minute nákupů mezi Čechy neklesá. Zajímavé je, že lidé kupují dovolenou častěji v září než v červnu. A to zhruba o 15 procent. Segment cestování má relativně vyvážené platby kartou na internetu a v cestovních kancelářích či agenturách platí.3) Kutilové milují jaro, sportovci celý rok
Nemalé částky Češi utratí také za sportovní vybavení a nákupy v hobbymarketech. Obě skupiny ale mají odlišné nákupní chování. Sportovci utrácí v průběhu roku podobné sumy, jejich výdaje výrazněji rostou až o Vánocích. V průměru za jeden nákup utratí 1 430 korun, v prosinci je to 1 511 korun. Kutilové naopak mají žně mezi dubnem a červencem, kdy se uskuteční téměř 40 procent všech nákupů v hobbymarketech s průměrnou hodnotou 1 165 korun.Zdroj: Era a ČSOB