Především by spotřebitelé měli dbát na to, aby si před koupí zájezdu a samotným uzavřením cestovní smlouvy ověřili, zda je cestovní kancelář skutečně pojištěna proti úpadku. „Tyto informace naleznou spotřebitelé na stránkách jednotlivých pojišťoven či na webových stránkách Asociace českých cestovních kanceláří a agentur,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec a dodává: „Doklad o pojištění a další informace týkající se případného nahlášení pojistné události při úpadku CK je cestovní kancelář povinna předat zákazníkovi již při sepisování cestovní smlouvy.“
Pokud cestovní kancelář zkrachuje a spotřebitelé již na dovolenou vůbec neodjedou, je nezbytně nutné, aby co nejrychleji tuto pojistnou událost nahlásili právě té pojišťovně, u které je CK pojištěna. Spotřebitelé při nahlášení pojistné události vyplní příslušný formulář, ke kterému doloží
![Krach cestovní kanceláře a práva zákazníků Krach cestovní kanceláře a práva zákazníků](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/plaz-more-nebe-s-mraky.jpg)
„Bohužel často se stává, že není vrácena celá částka, kterou spotřebitelé zaplatili. Záleží totiž na jakou sumu byla cestovní kancelář pojištěna, vysvětluje tiskový mluvčí SOS a zároveň doplňuje: „Většinou se vrací v řádu 85 až 90 % z ceny zájezdu.“ Výše pojištění se vypočítává z obratu CK z loňského roku či z předpokládaného obratu na nadcházející sezónu. Je tedy dost dobře možné, že toto pojištění nepokryje veškeré náklady a pojišťovna uhradí spotřebitelům pouze poměrnou část ze zaplacené částky za zájezd.
V případě, že spotřebitelé jsou v době krachu cestovní kanceláře již v zahraničí na dovolené, mají právo požadovat po pojišťovně zajištění přepravy zpět domů a zajištění nezbytné stravy a ubytování do doby odjezdu. Pokud by jim byl zájezd z důvodů úpadku CK zkrácen, mají právo požadovat také vrácení rozdílu mezi zaplacenou částkou a cenou částečně poskytnutého zájezdu.
Není také možné, aby po spotřebitelích někdo požadoval peníze za transfer či je např. zadržoval v autobuse. V těchto případech doporučujeme, aby se takto poškození spotřebitelé obrátili na Polici ČR, která vše prošetří a vyvodí z toho patřičné závěry. Pokud však spotřebitelé zrušili (stornovali) zájezd ještě před úpadkem CK a peníze jim doposud nebyly vráceny, nemohou svoji pohledávku vymáhat po pojišťovně. Tuto pohledávku budou moci uplatnit až v rámci insolvenčního řízení. Je však otázkou, kolik peněz zbude společnosti na vyplácení těchto pohledávek.