Cestovní kancelář je povinna nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu poskytnout zákazníkovi písemně jméno, adresu a telefonní číslo osoby, na kterou se zákazník v nesnázích v průběhu zájezdu může obrátit s žádostí o pomoc - zejména místního zástupce cestovní kanceláře (tzv. delegát), a adresu a telefonní číslo nejbližšího zastupitelského úřadu České republiky v místě pobytu.
I v případě, že je zákazníkovi způsobena v průběhu zájezdu škoda, za kterou cestovní kancelář neodpovídá (tedy škodu způsobí třetí osoba, která není spojena s poskytováním zájezdu, nebo škoda vznikne následkem neodvratitelné události, například živelní pohromy, autonehody apod.), cestovní kancelář je povinna poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc.
Delegát cestovní kanceláře by měl být rovněž považován za zástupce cestovní kanceláře, který by měl v místě zájezdu řešit aktuální problémy související s plněním podmínek cestovní smlouvy cestovní kanceláří. Zákazník by se na něj proto měl obracet například tehdy, jestliže jeho ubytování nevyhovuje sjednaným parametrům, došlo k problémům při stravování, dopravě či jiné službě, která je se zájezdem spojena.
Cestovní kancelář odpovídá zákazníkovi za porušení závazků vyplývajících z uzavřené cestovní smlouvy bez ohledu na to, zda tyto závazky mají být splněny přímo cestovní kanceláří, s níž zákazník uzavřel cestovní smlouvu, nebo jinými dodavateli služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu (dopravci, trenéři, průvodci, ubytovatelé apod.). Nesplní-li cestovní kancelář své povinnosti vyplývající z cestovní smlouvy řádně a včas, musí zákazník uplatnit své právo u cestovní kanceláře bez zbytečného odkladu, nejpozději však do tří měsíců od skončení zájezdu, nebo v případě, že se zájezd neuskutečnil, do tří měsíců ode dne, kdy měl být zájezd ukončen podle cestovní smlouvy, jinak právo zaniká (prekluduje).
Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti zprostit jen tehdy, prokáže-li, že tuto škodu nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena zákazníkem nebo třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, či neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.
Cestovní kancelář je povinna mít po celou dobu své podnikatelské činnosti uzavřenu pojistnou smlouvu. Musí se jednat o pojištění, na jehož základě vzniká zákazníkovi pojištěnému cestovní kanceláří právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého úpadku (konkursu) neposkytne zákazníkovi dopravu z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pokud je tato doprava součástí zájezdu, nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohou nebo cenu zájezdu v případě, kdy se zájezd neuskutečnil, nebo nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou zálohou nebo cenou zájezdu a cenou částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze z části.
Cestovní kancelář je povinna předat zákazníkovi současně s cestovní smlouvou doklad o uzavřeném pojištění, obsahující zejména označení pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události.
Pojišťovna je povinna poskytnout pojistné plnění (tj. např. zajistit dopravu zákazníkovi z místa pobytu zpět do České republiky) okamžitě po ověření pravdivosti oznámení pojistné události. V případě, že zákazníkovi nebude poskytnuta doprava z místa pobytu v zahraničí do České republiky, pojišťovna zabezpečí tuto dopravu včetně nezbytného ubytování a stravování do doby odjezdu. Zajistí-li si zákazník dopravu včetně nezbytného ubytování a stravování na vlastní náklady, poskytne mu pojišťovna peněžní plnění pouze do výše, jakou by musela vynaložit, pokud by dopravu, ubytování a stravování zajišťovala sama.
Máte-li s vyřízením Vaší reklamace u cestovní kanceláře problémy nebo si nevíte rady, neváhejte kontaktovat Sdružení obrany spotřebitelů.
ZUZI
Chytrá Žena.cz