Víte, co dělat v případě zrušené prodejny při reklamaci? Kam se obrátit a jak postupovat? Poradí nám právník SOS Jiří Žůrek.
Co dělat, když obchod na své adrese ukončí činnost, kde pak reklamovat výrobek?
Musíte zajít na místně příslušný živnostenský úřad (pro obvod, ve kterém měl podnikatel provozovnu), jelikož je povinností prodávajícího při ukončení činnosti v provozovně informovat živnostenský úřad o tom, kde lze vypořádat případné závazky. Pokud tak neučiní, dopustí se podnikatel správního deliktu podle zákona o živnostenském podnikání. Na živnostenském úřadě se dozvíte, jak lze kontaktovat podnikatele za účelem vypořádání závazků vzniklých z kupní smlouvy. Pokud by se jednalo o značkový výrobek, např. elektroniku, lze zkusit zdali by reklamaci nevyřídil značkový servis výrobce.
Co když nás ale majitel nebude chtít vyslyšet?
Pokud se bude jednat o živnostníka, může se spotřebitel pokusit vyřešit reklamaci i po skončení podnikání, avšak, pokud bývalý prodejce nebude chtít reklamaci vyřídit, nezbude než se obrátit na soud. U právnických osob je to složitější, jelikož, tam se zánikem právnické osoby dojde i k zániku subjektu, se kterým byla kupní smlouva uzavřena a v takovém případě se spotřebitel již nemá na koho obrátit, pokud subjekt neurčil svého nástupce či subjekt, u kterého lze případné jeho závazky vyřídit.
Stává se to často, že po zrušení prodejny spotřebitel nemá, kam se obrátit?
Dá se říci, že pokud se jedná o uplatňování reklamací, tak se spotřebitelé mnohdy setkávají s tím, že firma hraje „mrtvého brouka“ a neodpovídá na reklamace či nerespektuje učiněné odstoupení od smlouvy v souladu se zákonem. V takovém případě nastávají různé alternativy, jako je např. odstoupení od smlouvy v případě, že firma nevyřídí uplatněnou reklamaci do 30ti dnů.
Děkuji za rozhovor.
Zdroj: SOS
Gabriela Straková
ChytráŽena.cz