Například zimní oblečení nyní lidé mohou pořídit se slevou až několika desítek procent. Obchodníci se podle zpráv z oboru obávají, že kvůli nižší poptávce, způsobené teplým počasím a zřejmě i obavami lidí z dopadů finanční krize, neprodají velké zásoby zimního sortimentu, a proto zahájili slevy s velkým předstihem.
Zahájením rozsáhlého výprodeje sortimentu textilu, konfekce a obuvi chtějí obchody zákazníkům umožnit nákup se slevou ještě před vánočními svátky a kompenzovat tak letošní trochu nevánoční počasí, které k nákupům tohoto sortimentu zatím příliš neinspiruje.
Slevy před vánočními svátky nabízí především obchodní řetězce. Zákazníci mohou využít stejně jako loni různé předvánoční nabídkové akce, aby si mohli před svátky vybrat dárky ze široké nabídky zboží. Cílem je rozložit nakupování na delší období, aby si lidé mohli dárky vybrat i v klidu. Zákazníci si mohou každý týden vybrat určitý druh zboží za zvýhodněnou cenu. Dárky i potraviny lze nakoupit v daném termínu podle typu akce v průměru o 25 až 30 procent levněji.
Slevy zimního zboží již několik týdnů mají specializované prodejny s textilem či sportovními potřebami. Podle zástupce jednoho z významných tuzemských obchodníků, letos obchodní řetězce začaly s velkým předstihem hromadně zlevňovat zimní zboží, protože se obávají, že jim po Novém roce kvůli nižší poptávce způsobené teplým počasím i obavami lidí z finanční krize zůstanou plné sklady. Hlavně specializované řetězce mají plné sklady a teď zjistily, že letošní prodeje nesplňují jejich očekávání. Všichni proto zlevňují a slevy se týkají především nepotravinářského zboží.
Šéfové obchodních řetězců s napětím očekávají, jaké budou jejich letošní vánoční tržby poté, co globální ekonomická krize dorazila i do Česka v podobě rostoucí nezaměstnanosti a propadu říjnového zahraničního obchodu do téměř čtyřmiliardového schodku. Vánoce jsou totiž pravidelně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, kdy obchodníci hlásí rekordní tržby. Již říjen byl podle analytika Pavla Sobíška ovlivněn globální finanční krizí a v dalších měsících mohou spotřebitelé negativně reagovat na zvyšující se nejistotu na pracovním trhu. "Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni," upozornil.
Jeho slova potvrzuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a šéf Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka. "Když se podívám na obrat za měsíc listopad, tak to je katastrofa. Nečeká nás (obchodníky) v budoucnu nic zvláště moc dobrého," prohlásil Juračka. Dodal, že například rostoucí nezaměstnanost pocítí obchodníci vždy mezi prvními.
Podle Vyhnálka je ale zatím počet zákazníků v hypermarketech Globus ve srovnání s loňskem mírně vyšší a "lehce vzrostlo" i množství prodaného zboží. Útraty jsou však meziročně nižší, protože v závěru loňského roku byly podle Vyhnálka potraviny většinou výrazně dražší. "Například mléčné výrobky jsou letos až o polovinu levnější," uvedl
Zdroj: SOS
Hana Houbičková
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz