Nejkritičtější měsíc, kterým je březen, nás ale teprve čeká. Podle České pojišťovny počet nehod v tomto měsíci často naroste o 1 až 2 tisíce oproti ostatním měsícům. Jedním důvodem jsou jarní prázdniny a s nimi spojené výlety na hory a druhým je sníh, který často v březnu překvapí řidiče po dočasném oteplení. Na co by si v tomto období měli dávat pozor nejen motoristé, kteří vyjíždějí se svými dětmi na jarní prázdniny?
Nekončící mrazivé počasí pro nás řidiče znamená, že musíme být ve střehu ještě více, než obvykle. Základem je používat zimní pneumatiky. Současné stavy, kdy se na povrchu vozovky střídavě mění voda, sníh a led, jsou značně nebezpečné. V České republice platí nová dopravní značka, která přikazuje zimní obutí do konce dubna na vyznačených úsecích. Pokud je cíl cesty za hranicemi naší republiky, měli by se motoristé seznámit s příslušnými dopravními předpisy ve všech zemích, kterými zamýšlí projíždět. Některé oblasti navíc nelze zdolat bez sněhových řetězů, které by měl mít každý, kdo cestuje na hory, připravené v kufru automobilu. Také skládací lopata na odhazování sněhu se může v zasněžených oblastech hodit.
Při zimní jízdě s rodinou na hory mějte při řízení nohy v teple, ale hlavu v chladu. Dodržujte dále zásadu, že čím je zima větší, tím tenčí boty byste si na řízení měli obout. V zimní obuvi nemá řidič v noze dostatečný cit, podrážky mohou klouzat a často jsou příliš široké. Řidič by měl proto s sebou raději vozit lehké, pohodlné boty, do kterých se před cestou přezuje.
Jednou z příčin zimních dopravních nehod je také lidský faktor, především únava. Řidiči se vydávají na delší trasy nedostatečně odpočatí a cesta za nepříznivého počasí nebo v méně známých oblastech je dále vyčerpává a unavuje. Nedostatek pozornosti však může mít tragické následky. Je doporučeno především přerušovat řízení pravidelnými zastávkami. Řidič by měl zastavit minimálně každou hodinu až dvě. Pokud to není z jakéhokoli důvodu možné, jsou ideálním pomocníkem při řízení žvýkačky, které zaměstnávají žvýkací svaly, zvyšují proudění krve do mozku a stimulují tak jeho činnost.
Pro případ, že by k nehodě došlo, je dobré vědět, že se řidiči mohou, jak v Čechách, tak v zahraničí, obrátit na asistenční službu své pojišťovny. Rozsah asistenčních služeb najdete ve vaší pojistné smlouvě a vždy si ho předem ověřte. Například 2 hodiny práce mechanika a odtah do 50 km vás v Rakousku vyjdou na 300 až 500 euro. Některé pojišťovny vám je uhradí celé, v jiných pojišťovnách vám však práci mechanika pojišťovna zaplatí pouze do určité výše nebo vůbec. Od ledna 2009 není nutné ke každé nehodě volat policii. Účastníci však musí sepsat záznam o dopravní nehodě. Aby řidiči nezapomněli uvést všechny náležitosti, měli by s sebou raději vozit vzorový formulář.
Při všech cestách v zimním počasí dbejte zvýšené opatrnosti, nepodceňujte přípravu, neřiďte unavení a dodržujte bezpečnostní pravidla. Sledujte počasí, dopravní zpravodajství a reagujte vždy s rozvahou a klidem!
Tereza Benešová
ChytráŽena.cz