Z hlediska příjmu potravy je pro vznik zubního kazu nejrizikovější neustálý přísun cukrů, to znamená průběžné uzobávání sladkostí a popíjení slazených nápojů. Rodiče by proto měli naučit své děti pít čistou vodu, nejlépe přírodní pramenitou a slabě nebo středně mineralizovanou.
„Pravidelný a vhodný pitný režim významně podporuje všechny životně důležité funkce organizmu. Už mírná dehydratace je provázena horší výkonností. Například u školních dětí byly v době výuky prokázány výpadky krátkodobé paměti, horší koncentrace, snížená schopnost reaktivity na vyučovací proces,“ upozorňuje ústavní nutriční lékař MUDr. Petr Tláskal, CSc..
Vedle množství je neméně důležitá i kvalita přijímaných tekutin. Konzumace sladkých nápojů stejně jako sladkostí zvyšuje pravděpodobnost zubního kazu. Pro jeho vznik však není podstatné množství cukru, ale frekvence přísunu cukru. S ohledem na zubní zdraví je zásadní rozdíl, jestli sníme tabulku čokolády najednou, nebo ji uždibujeme v průběhu celého dne. Obdobou je pití sladkých nápojů. Lepší je sníst nebo vypít něco sladkého najednou, než mlsat průběžně celý den. Vedle úpravy životosprávy a pitného režimu představuje účinnou pomoc proti zubnímu kazu také fluoridace a mechanické čištění zubů.
„Fluor zajistí zubní pasta s fluoridy, u lékaře pak místní fluoridace některým z prostředků určených k profesionálnímu použití,“ vysvětluje zubní lékařka MUDr. Hana Zallmannová a doplňuje: „zásadní je ovšem systematické čištění zubů. Správná péče o zuby je přitom důležitá už od raného dětství. Prohřešky v ústní hygieně a omlouvání nečištěného dětského chrupu se dříve či později projeví zubním kazem. Pravidelnost a důslednost je nezbytná, pokud chtějí rodiče uchránit své dítě bolesti a strastiplných návštěv zubního lékaře.“
Vychovávat děti k odpovědnosti za vlastní zdraví je cílem preventivních programů probíhajících ve školách. Znalosti jsou dětem předávány ve věku, kdy jsou nakloněny novým informacím a kdy ještě nemají zakořeněné špatné návyky. V zemích, kde byly zavedeny preventivní programy s důsledným konceptem zaměřeným na zubní zdraví, se dramaticky snížila kazivost zubů. U nás se však ředitelé škol shodují, že školy nemají na takové programy finanční prostředky, opakovaně naráží na problém, kdo je zaplatí. A rodiče mají pocit, že jakákoli edukace, i když nad rámec výuky, spadá kompletně pod záštitu školy.
Zdroj: AquaLife Institut