Pacient má právo na volbu poskytovatele, kterou mu dává zákon. Pro plánovanou péči si pacient poskytovatele vybírá ze smluvní sítě své zdravotní pojišťovny. Zubař se ve smlouvě se zdravotní pojišťovnou zavazuje, že bude ošetřovat pojištěnce této zdravotní pojišťovny. Pokud má zubař smlouvu s českou zdravotní pojišťovnou a přitom neošetřuje její pojištěnce, může jít o porušení podmínek této smlouvy.
Pokud přesto zubaři, kteří mají smlouvu s českými pojišťovnami, české pacienty odmítají, co s tím, jako pacient mohu dělat? Co hrozí lékaři?
Poskytovatel může odmítnout ošetřit pacienta jen z důvodů vymezených zákonem.
Konkrétně tyto důvody uvádí § 48 zákona o zdravotních službách, podle nějž poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud- by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým.
Není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění; toto právo se nevztahuje na pojištěnce z jiných států Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru, Švýcarské konfederace, či ze států, se kterými má Česká republika uzavřenu smlouvu o sociálním zabezpečení, zahrnující ve věcném rozsahu nároky na zdravotní péči.
Důvody odmítnutí přijetí pacienta do péče posuzuje poskytovatel. Poskytovatel o odmítnutí přijetí to vydá pacientovi písemnou zprávu, ve které je uveden důvod odmítnutí nebo ukončení.
V případě neodůvodněného odmítnutí pacienta hrozí lékaři sankce do výše 300 tis. Kč dle § 117 zákona o zdravotních službách.
Odmítání českých pacientů na úkor pacientů ze zahraničí je spíše záležitost morální a etická. Ministerstvo vyzve Českou stomatologickou komoru, aby apelovala na své členy a rakouští pacienti nebyli upřednostňováni na úkor českých pacientů.
Pacient, který nemá svého zubaře, se může obrátit na svoji zdravotní pojišťovnu. Podle § 48 zákona o veřejném zdravotním pojištění je zdravotní pojišťovna povinna zajistit poskytování hrazených služeb svým pojištěncům, včetně jejich místní a časové dostupnosti. Tuto povinnost plní prostřednictvím poskytovatelů, se kterými uzavřela smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb.
Mají zubaři v ČR dobré podmínky pro práci? Jak to, že se Rakušanům vyplatí česká péče zubařů, když je pro ně poměrně drahá? (plomba cca 100 E) to se asi čeští pacienti stomatologům moc nevyplatí.
Dlouhodobě je avizováno, že plomby nemají odpovídající úhradu z veřejného zdravotního pojištění. Pro rok 2014 všechny zdravotní pojišťovny navýšily úhradu o 10 procent oproti úhradové vyhlášce. Na základě směrnic EU hradí rakouská zdravotní pojišťovna svým pojištěncům náklady na zdravotní péči poskytnutou v zahraničí ve stejné výši, jako kdyby byli ošetřeni v Rakousku. Stomatologická zdravotní péče v Rakousku je mnohem dražší než v ČR, a to zejména péče protetická (vyjádření ČSK).
Je pravděpodobné, že doplatek za plombu v Rakousku je vyšší než plná cena plomby, kterou si účtují zubaři v ČR. Konkrétní informace ohledně cen plomb v Rakousku nemá ministerstvo k dispozici.
Odpovídal: MUDr. Tom Philipp PhD. MBA - náměstek pro zdravotní pojištění Ministerstva zdravotnictví a lékař
Zdroj, foto: Ministerstvo zdravotnictví ČR