Tak by se dalo ve zkratce charakterizovat, co čeká na děti, pokud navštíví některou z provozoven McDonald’s nebo KFC v touze po lákavém dětském menu. Podporováni Homerem Simpsonem z internetové prezentace KFC si tak budou úspěšně zadělávat na problémy s nadváhou či obezitou, onemocněním srdce, cukrovkou… Typické dětské menu může obsahovat přes polovinu množství nasycených tuků a přes sedmdesát procent soli z doporučené denní dávky pro děti. Řetězce rychlých občerstvení jsou si vědomy pověsti svých jídel a tak se snaží nabízet v rámci dětských menu i zdravější alternativy. I přes tyto pozitivní snahy se ale jejich hlavní snaha soustřeďuje na nezdravé varianty dětských menu.
Nemoc nadváhy a obezity dosáhla epidemických rozměrů. Podle
odhadů Světové zdravotnické organizace bylo na celém světě v roce 2005 1,6
miliardy lidí s nadváhou a toto číslo vzroste do roku 2015 na 2,3 miliardy.
Nadváha a obezita jsou přímo spojené s vyšším výskytem kardiovaskulárních
chorob, cukrovky 2. typu a jsou významnými faktory, které mohou přispět k
rakovině. Je vědecky prokázáno, že děti, které trpí nadváhou, jsou v dospělosti
k těmto nemocem náchylnější.
Součástí strategie boje proti této epidemii je snaha spotřebitelských
organizací o přísnější regulaci reklamy nabízející nezdravé jídlo dětem. V
loňském roce jsme se zabývali dětskými snídaňovými cereáliemi. Celosvětový
test, který organizovala světová spotřebitelská organizace Consumers
International a jehož se náš časopis účastnil, se zaměřil na porovnání obsahu
cukru a tuku ve sladkých dětských snídaňových cereáliích. A zjištění bylo: po
celém světě prodávají nadnárodní korporace jako Kellogg’s a Nestlé přeslazené a
někdy i tučné dětské cereálie, které propagují jako zdravou snídani. Místní
výrobci z toho nevyšli lépe. Náš vzkaz z loňského roku zněl: dětské snídaňové
cereálie nejsou zdravou snídaní, i když se tak tváří.
Letos jsme se zaměřili na jiné potraviny, které děti také rády konzumují. S
cereáliemi mají společné také to, že jejich výrobci, velké nadnárodní firmy,
používají podobné masivní marketingové kampaně po celém světě. Ba jsou možná
zakladateli globálního marketingového přístupu. Jsou to řetězce prodejen
rychlého občerstvení (fast food, chcete-li) reprezentované všudypřítomnými (a
všude prakticky identickými) společnostmi McDonald’s, Burger King a Kentucky
Fried Chicken (KFC).
Tyto největší řetězce rychlého občerstvení na světě denně nasytí desítky
milionů lidí. Za reklamu vynaložila jen společnost McDonald’s v roce 2007
odhadem 1,74 miliardy amerických dolarů. Společnosti mají velký podíl na tvorbě
stravovacích návyků právě u dětí, pro něž představují velké lákadlo. Proto jsme
si položili otázku, nakolik jsou jimi nabízená dětská menu zdravá a zda kromě
tradičních menu s hamburgery nebo jiným smaženým jídlem, hranolky a colou mají
v nabídce také zdravější alternativy.
Test se zaměřil na srovnání marketingu a složení dětských menu řetězců ve 14 zemích Evropy, Asie a Latinské Ameriky. Průzkum probíhal v březnu a dubnu 2009. Výsledky byly ve všech zemích obdobné.
Občerstvení nebo jídlo?
Sám popis těchto zařízení v češtině – řetězce rychlého
občerstvení – mnohé napovídá. I když tyto podniky samy o sobě prohlašují, že
jsou restauracemi, v našem kontextu by pro ně byl příhodnější spíše název
bufet. A rychlé občerstvení je od toho, aby rychle zahnalo hlad. Rychlé
občerstvení tedy není od toho, aby nahrazovalo například školní jídelnu. Souvislost
mezi umístěním prodejny rychlého občerstvení u školy a zvýšenou nadváhou dětí
byla prokázána zejména v USA. Průzkum Kolumbijské univerzity a univerzity
Berkeley v Kalifornii jasně prokázal vyšší obezitu dětí ze škol, které byly
umístěny blízko prodejny rychlého občerstvení.
Menu, které je dětem v těchto bufetech nabízeno, svým složením a kalorickou
hodnotou odpovídá zpravidla velkému obědu než svačině, a to ještě pořádně
nevyváženému. Dětská menu v průměru představují 40 až 60 % doporučeného denního
množství energie. Děti si snadno utvoří návyk v konzumování takovéto stravy a v
pozdějším věku snadno přejdou na „dospělácká“ menu, která jsou nemenší
kalorickou bombou.
Marketingové metody používané k propagaci nezdravých menu zahrnují používání známých filmových a televizních postav nebo hračky jako součásti menu a snaží se vyvolat dojem spojení rychlého občerstvení se zdravým životním stylem. Tato kombinace je pro děti nesmírně lákavá.
„Miluji to“
Heslo „I’m lovin’ it“, které by šlo přeložit jako „miluji
to“ (rozuměj nezdravé jídlo, které nabízí McDonald’s), je jedním z příkladů,
jak se společnosti snaží zvýšit svou atraktivitu u mladých lidí. Při našem
testu jsme navštívili provozovny prodejen rychlého občerstvení a zkoumali jsme,
co všechno na děti a mladé návštěvníky těchto zařízení číhá.
McDonald’s se snaží malé dětí nalákat na známé kreslené postavičky, na hračky v
dětském menu. Nechybí ani hřiště a plakát upozorňující na možnost uspořádání
narozeninové oslavy v provozovně. Časopis McSport propojuje značku McDonald’s
se sportem a upozorňuje na sponzoring světové fotbalové reprezentace UEFA. V
restauracích naleznete vysoké dětské židle pro nejmenší děti. Dospívající
společnost láká zmíněným sloganem a postavami mladých lidí při sportu.
Na druhou stranu, jediný McDonald’s nabízí kromě běžného dětského menu s
burgrem, colou a hranolky i zdravější variantu s toustem, salátem, pomerančovým
džusem, případně bio mlékem.
U KFC jsme žádnou zdravější variantu menu neobjevili. Působení na děti je
obdobné – pohádkové postavičky, barevné krabičky na menu s hračkami, možnost
oslavy narozenin a prostor na hraní. V KFC dokonce naleznete i populární dětský
časopis Mateřídouška.
Burger King, který teprve nedávno otevřel v České republice své první
provozovny, žádné dětské menu nenabízí a v době, kdy jsme průzkum prováděli,
jsme nezjistili ani žádné marketingové aktivity zaměřené na děti. Protože ale
atraktivita tohoto řetězce může být pro děti podobná, zařadili jsme jej do
našeho srovnání také.
McDonald’s a KFC v České republice jsou oproti ostatním evropským zemím zdaleka
nejaktivnější na internetu. Internetové prezentace jsou plné her, soutěží,
kreslených postav, nabízí archiv hraček a jejich aktuální nabídku nebo nabídky
uspořádání narozeninové oslavy.
Cola pro mladší 12 let?
Typické rychlé občerstvení je obecně považováno za nezdravé.
Provozovatelé řetězců jsou si toho vědomi a proto někteří z nich (u nás zatím
pouze McDonald’s) nabízí dětem i zdravější alternativy. Problém je v tom, že
mezi nabídkou nezdravých a zdravých menu není z hlediska jejich propagace žádný
rozdíl.
V testu jsme sledovali nutriční složení z hlediska látek, které se podílejí na
vzniku nadváhy a zdravotních problémů, tedy tuku, nasyceného tuku, cukru a
soli. Jsou klasickými představiteli nezdravého jídla a děti jich obecně
konzumují přespříliš. Brali jsme vždy v úvahu jejich deklarované množství.
Ukázalo se, že některými hodnotami se řetězce zřejmě nerady chlubí, neboť se
nám je nepodařilo dohledat. Celkovou energetickou hodnotu menu se nedozvíte v
KFC, množství nasycených tuků také KFC zatajilo, stejně jako množství soli.
Naopak u McDonald’s jsme nalezli téměř kompletní informace o všech důležitých
nutričních hodnotách.
Nasycený tuk, tedy ten druh tuku, který zvyšuje hladinu „zlého“ LDL cholesterolu
a je přítomen v živočišném tuku, je látkou, které by se především děti měly
vyvarovat. Jediný, kdo přiznal, kolik nenasyceného tuku v jeho jídle je, byl
McDonald’s. V dětském menu s hamburgerem jej naleznete celých 8 gramů, což
představuje více než třetinu doporučené denní dávky pro chlapce ve věku 7 až 10
let. „Zdravá“ varianta v podobě McToastu a zahradního salátu obsahuje 6 gramů
nasyceného tuku, tedy 24 procent doporučené denní dávky.
Větší riziko na děti číhá v nápojích, které jsou jim v rámci dětských menu
nabízeny. Jsou totiž značně přeslazené. V dětském menu v KFC nechyběla
obligátní Pepsi cola, Happy menu u McDonald’s sice obsahovalo mléčný koktejl,
ten ale dokázal v obsahu cukru Pepsi colu ještě trumfnout. Colové nápoje byly
součástí dětských menu po celém světě, a to i přesto, že se společnosti Coca
Cola a Pepsi zavázaly, že nebudou aktivně nabízet své výrobky dětem mladším
dvanácti let. Cola je nejenom příliš sladká, ale obsahuje i kyselinu
fosforečnou. Pravidelné a nadměrné pití colových nápojů způsobuje nerovnováhu
mezi vápníkem a fosforem (v neprospěch vápníku), což vede k úbytku kostní
hmoty; důsledkem je náchylnost ke zlomeninám kostí.
Zejména v České republice i v ostatních evropských zemích se ukázal jako
problematický vysoký obsah soli. Dětské menu od McDonald’s obsahovalo polovinu
denní doporučené dávky soli. Lépe na tom bylo menu od KFC a zdravá varianta
menu od McDonald’s, ale i tak obsahovaly více než třetinu doporučené denní
dávky soli. Ještě hůře na to ovšem byla menu pro dospělé.
Menu pro náctileté
Dětská menu cílí především na nejmenší děti mladší deseti
let. Ty jsou zároveň nejzranitelnější skupinou, protože si vytváří stravovací
návyky a jsou snadno ovlivnitelné vhodně cílenou reklamou. Pro starší děti pak
návštěva stravovny rychlého občerstvení představuje již část jejich identity.
Pro starší děti je typická snaha vymezit se vůči svým mladším vrstevníkům.
Marketingoví stratégové fast foodů myslí i na tento aspekt. Části kampaně jsou
zaměřené na náctileté, naznačují jim, že jsou na dětské menu již příliš velcí a
nabádají je ke konzumaci menu pro dospělé. Příkladem budiž KFC se svou webovou
stránkou na téma Simpsonových (seriálu pro „velké děti“) nebo McDonald’s s
obaly se skejťákem u Big Mac.
Náctiletí mají samozřejmě vyšší energetické nároky. Typická menu pro dospělé
jsou také výrazně výživnější. Jenže špatným směrem. Stejně jako dětská menu
jsou příliš tučná a ještě více slaná. Big Mac menu od McDonald’s pokrývá téměř
poloviční denní potřebu tuku 15 až 18letého chlapce. Stejně je to s cukrem z
Coca Coly a soli je v Big Mac menu téměř 70 procent denní dávky. Zdravější menu
je z KFC (čtvrtina dávky tuku a cukru, ale polovina dávky soli). To je dáno
především tím, že obsahuje kuřecí maso. Méně zdravé je také menu s burgerem
Whopper od Burger Kinga; v ČR neuvádí množství nasyceného tuku, v ostatních
zemích měly ovšem výrobky této společnosti obsah nasyceného velmi vysoký.
Děti, které si navyknou na dětské menu, budou mít větší náchylnost jíst i menu pro dospělé, jakmile budou mít pocit, že z dětského menu „vyrostly“. To může být již ve věku okolo 11 let. Menu pro dospělé představuje pro dítě v takovém věku doslova kalorickou bombu.
Co řetězce tají?
Jednoduchým krokem mohou řetězce rychlého občerstvení přispět ke zdravému stravování. Stačí jasně a přehledně uvádět kalorickou hodnotu a obsah jednotlivých složek. Každý tak může získat snadno přehled o tom, co jí a přizpůsobit tomu svůj celodenní jídelníček. Jenže někteří se těmito údaji neradi chlubí. Jediný McDonald’s je v celosvětovém měřítku konzistentní v uvádění nutričních informací. I v České republice byly tyto údaje snadno dohledatelné přímo v provozovnách a na obalech jednotlivých jídel. Burger King a KFC výživové hodnoty v provozovnách nemají, část z nich naleznete na jejich webových stránkách. Nejkřiklavější údaje o obsahu soli a nenasycených tuků ale obě společnosti tají. Proč asi?
Hranolky nebo salát?
I když přinejmenším jeden ze tří řetězců rychlého
občerstvení nabízí i zdravější alternativu dětského menu, neplatí, že fast
foody představují zdravou alternativu stravování pro děti. Jejich marketing je
zaměřený na propagaci nezdravého jídla a podporuje pravidelnou konzumaci těchto
potravin.
Dětská menu mají kalorickou hodnotu jako „velké“ jídlo a jejich pravidelná konzumace jako „svačinky“ není pro děti naprosto vhodná. Motivace v podobě sběratelských sad hraček děti podporuje v pravidelných návštěvách těchto podniků rychlého občerstvení. Návyk, který si v dětství vypěstují, si ponesou do puberty a do dospělosti. Dospělá menu jsou přitom pro 11 nebo 12leté dítě ještě mnohem větší zátěží. Blízkost těchto „bufetů“ u školy nebo na cestě do školy riziko, že vaše dítě si vypěstuje zkázonosné stravovací návyky, jenom zvyšuje.
Zdroj: DTEST.cz
Mirka Bali
ChytráŽena.cz