Prošel si tím každý, přechodem z maminčiny náruče nebo školky do školní lavice. Téměř každý má vzpomínky na svůj první školní den. Bonbony v kornoutku, nervozita, kytka pro paní učitelku, nová taška na zádech, noví spolužáci, nová zkušenost.
Některé děti jdou do školy s nadšením, že vstoupí do světa „už jsem velký, chodím na základku“, pro jiné je myšlenka na 1. září noční můrou. Jak děti na vstup do nové etapy jejich života co nejlépe připravit? Nejenom, aby se do školy těšily, ale aby měly veškeré potřebné vybavení a ve škole jim nic nechybělo.
Příprava na velký den
Reakce na to, že jde dítě z mateřské školky nebo dokonce z náruče starající se maminky do první třídy, může být různá. Jak je můžeme ale na jejich první den co nejlépe připravit? Podle psychologa Václava Mertina většina dětí nepotřebuje žádnou specifickou přípravu pro první třídu.
Ovšem platí to jen za podmínky, že s nimi rodiče v předcházejícím šestiletém období dlouhodobě trávili hodně času a podnikali rozmanité společné činnosti. Hráli si s nimi, hráli společenské hry, chodili na výlety, četli jim, kreslili, učili je básničky, dívali se společně na televizi, hodně si vyprávěli.
Těmito činnostmi totiž dochází k přirozenému výcviku takových dovedností, jako jsou soustředění, vytrvalost, akceptování pravidel, dovednost prohrávat, ale i k rozvoji komunikačních dovedností, slovní zásoby, grafomotoriky a sociálních dovedností, které dítě následně dobře uplatní ve škole.
Takže hlavní rada pro přípravu prvňáčka na vstup do velkého světa zní:
Travte s ním co nejvíce času, a to minimálně během léta před začátkem školy, a trénujte jeho komunikační dovednosti – nechte ho například, aby si samo objednalo jídlo v restauraci nebo s ním trénujte otázky, na které by mohl ve škole narazit: „Co tě Pepíčku nejvíce baví?“, „Co dělají maminka s tatínkem?“ a další.
A co připravit takovému prvňáčkovi na první den školy?
Určitě byste měli mít připravenou vhodnou školní tašku – můžete volit mezi batohem nebo aktovkou, ale vždycky by měly splňovat několik základních pravidel:
• taška by měla mít nejen pevná záda, ale i celou konstrukci – měla by sama stát na rovném povrchu
• měla by mít také hodně vnitřních a venkovních kapes a přihrádek, hlavně na láhev s vodou
• zámky či zip na tašce by měly být snadno otevíratelné
• taška by měla mít reflexní odrazky nejen na přední části, ale i na boku, aby bylo dítě pro řidiče při přecházení silnice nepřehlédnutelné
• měla by být co nejlehčí
• záda i řemeny by měly být polstrované, aby se taška žáčkovi co nejpohodlněji nosila
• řemeny by měly být dostatečně dlouhé a široké
• myslete i na to, že občas může zapršet – taška by měla být z nepromokavého materiálu
• a na závěr: taška by se měla prvňáčkovi líbit – vybírat v současné době můžete z mnoha motivů – pohádkové postavy, živá zvířata, auta či jiné oblíbené dětské postavy
Do aktovky bychom měli dětem dát penál s pastelkami a tužkami (záleží na požadavcích školy, ale většinou pro prvňáčky tužku tvrdosti 2, ořezávátko, nůžky s kulatou špičkou, gumu. Každá škola má své specifické požadavky na pomůcky, ale na nácvik psaní budete pravděpodobně muset zakoupit desky na písmenka a číslice, sešity, obaly na sešity a malý notýsek – takzvaný úkolníček, do kterého si bude dítě zapisovat každodenní úkoly na druhý den.
Až se žáček ve škole adaptuje a naučí se psát první písmenka z abecedy (počítejte někdy okolo listopadu), tak bude potřebovat i plnicí pero a samozřejmě zmizík na případné chyby. A protože se v první třídě nejen hodně píše, ale i maluje, měli byste svému malému žáčkovi připravit do školy nejlépe výtvarné potřeby do kufříčku, který bude obsahovat – vodovky, kelímek na vodu, hadřík, štětce, zástěru a mokré kapesníčky.
V první výbavě by také neměly chybět sáček na bačkory, nové bačkory, láhev na pití, a pokud nechcete nacházet banány a chleby s máslem rozmačkané mezi sešity, pořiďte svému drobečkovi i svačinový box. Všechno pro jistotu označte iniciálami nebo jménem dítěte, aby vám nepřišlo hned druhý den v jiných bačkorkách nebo s jinou lahví na pití.
Začlenění do kolektivu
Začlenit se do nového kolektivu musí člověk během svého života několikrát. Nová třída, nová vysoká škola, noví kolegové v práci, nová rodina s budoucím manželem. Bojíte se, aby vaše dítě nemělo problém se školním kolektivem, který je mnohdy větší, než byl v mateřské školce? Podle psychologa Václava Martina na větší kolektiv příliš připravit nejde.
Pokud ale o vašem dítěti z dosavadních zkušeností víte, že má v této oblasti problémy a obtížně navazuje kontakty, měli byste si vy i nová paní učitelka všímat, jestli dítě o přestávkách není samo, jak na ně reagují spolužáci, jestli s někým odchází ze školy. Rovněž byste se měli zajímat o události ve škole, ze kterých můžete vcelku spolehlivě usoudit, jak se dítěti vede.
Pokud má vaše dítě problémy se zařazením do kolektivu kvůli své hyperaktivitě, měli byste s ním doma trénovat vytrvalost, výdrž a soustředění. Podstatnou úlohu při zvládání hyperaktivity ve škole však má stále paní učitelka.
Jak na první úkoly
Ne možná hned první den, ale jistě během prvního týdne školy dostanou prvňáčci svůj první úkol. Může to být třeba jen napsat řádku písmenek b nebo procvičovat, kolik je 1 + 1. Jak a kolik času ale věnovat dítěti při jeho domácí přípravě?
Podle psychologa Václava Mertina je jedním z nejpodstatnějších cílů domácí přípravy navyknout dítě na pravidelné učení. Rodiče by proto měli věnovat chvilku učení každý den bez ohledu na to, zda jsou písemné úkoly nebo ne. V prvním ročníku by to mělo být cca 20 minut a ne víc, abychom dítě příliš nezatěžovali.
Zdroj: Albert.cz
Vendi V.
ChytráŽena.cz