Zakoupili jste si nábytek, nebo televizi a zaplatili za dopravu. Čekáte na dodání zboží a to se prodlužuje, nebo k vám nedorazí v uvedeném termínu. Máme nárok na slevu, nebo vrácení peněz? Zeptali jsme se právničky SOS Evy Strnadové.
Má být v rámci dopravy zaplaceného zboží uzavřena písemná dohoda, nebo stačí slovní domluva?
Samozřejmě je lepší, když máme písemně potvrzeno, že doprava bude zajištěna v určitý den a konkrétní časový úsek, často se může jednat o několik hodin v rámci kterých nám mají např. nábytek dovézt. Při písemné dohodě se máme případně o co opřít, kdyby nám zboží přeci jen nebylo doručeno.
Některé firmy nám zboží nepřivezou v dohodnutém termínu, jak se máme zachovat? Můžeme požadovat navrácení zaplacené částky za dopravu?
Pokud nám zboží nebude dodáno v termínu, neprodleně bychom měli kontaktovat osobu zajišťující dopravu. Pro jistotu bychom se již při zajišťovaní dopravy měli ujistit, že tento kontakt máme. Jediným cílem tohoto telefonátu by mělo být to, abychom zjistili, proč ještě nikdo nedorazil a kdy dorazí. Případně je třeba se dohodnout na dalším vhodném termínu. Na zrušení smlouvy a vrácení finanční částky za dopravu máme nárok až v případě, že ani po stanovení náhradního termínu nám zboží nebylo doručeno.
Do kdy nám firma musí vrátit peníze a jak je to s náhradou škody za čekání? Jak se vyčíslí a jak se nárokuje?
V případě, že bychom opravdu měli nárok na vrácení peněz, tedy zboží by nedodali ani v náhradní přiměřené lhůtě, tak firma musí peníze vrátit následující den poté, co jsme o ně požádali, respektive den poté, co jsme odstoupili od smlouvy. Co se týká náhrady škody je možné požadovat ušlý zisk, o který jsme přišli v důsledku toho, že jsme čekali na přivezení např. nábytku, ale ten nedorazil.
Jak se máme zachovat, když dojde k poškození zboží během přepravy a my to zjistíme až po vybalení věci z krabice?
Pokud zjistíme poškození až po rozbalení, je třeba ihned kontaktovat prodávajícího a vysvětlit mu celou naši situaci. V tomto případě se jedná o rozpor s kupní smlouvou, ustanovení § 616 občanského zákona. Důkazní břemeno, že zboží bylo v pořádku má prodávající. Prodávající totiž nese odpovědnost i za případné poškození po celou dobu trvání dopravy a tato odpovědnost na nás přechází až převzetím zboží. Pokud by ovšem přesto všechno trval prodávající na svém, že zboží bylo dodáno v pořádku a prokázání vady odkazoval například na posudek servisu, bylo by nutné prokázat, že jsme zboží nepoškodili my, což může být problém ve chvíli, kdy má prodávající podepsaný doklad o převzetí v bezvadném stavu. Možnost, jak prokázat, že jsme poškození nezpůsobili my, je možné např. svědeckou výpovědí, nebo případně fotografiemi s datem pořízení apod. Pokud bychom ani přesto neuspěli, je možné se pokusit vše vyřešit prostřednictvím tzv. ADR, mimosoudní cestou. Více podrobností o tomto způsobu řešení spotřebitelských sporů a i přihlášku pro sepsání podstaty sporu a zahájení tak samotného ADR naleznete na webových stránkách ADR
Jaké máte vy sama zkušenosti s dopravou zaplaceného zboží?
Prozatím mám zkušenosti více než pozitivní. Ale musím se přiznat, že dopravu až do domu moc nevyužívám. Většinou se snažím o to, abych si vše odvezla domů sama, nebo alespoň za pomoci kamarádů, či rodičů. Pokud jsem však využila dopravu, byla jsem s ní spokojená. Dokonce hodinu předtím než dopravce dorazil, mi zaslal SMS na mobilní telefon, že dorazí za hodinu a mám být trpělivá. Je však otázka, zda jsem neměla pouze štěstí na spolehlivého dopravce.
Je potřeba ještě něco zmínit?
Jen aby spotřebitelé nepodepisovali bez rozmyslu dodací listy s poznámkou, že zboží viděli rozbalené a vše bylo v pořádku. Zbytečně by jim to komplikovala situaci při případném pozdějším objevení vady.
Děkujeme za rozhovor