Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Miminka
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
pondělí 25.11. 2024
Dnes má svátek Kateřina
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Dyslexie

24. 07. 2011 | Vývoj
Mezi nejčastější příčiny patří především dědičnost. Rodič dyslektik má 50% pravděpodobnost, že jeho potomek bude trpět stejnou poruchou učení. Mezi další příčiny patří např. změna ve stavbě a funkci centrální nervové soustavy, které vzniknou v době těhotenství nebo při porodu. Nejspíš se jedná o nedostatečnou spolupráci levé a pravé mozkové hemisféry.

K tomu, aby dítě úspěšně zvládlo čtení, je nutná spolupráce obou hemisfér. V počátcích, kdy dítě písmena ještě dobře nepoznává, ale teprve je pouze „luští“, pracuje více hemisféra pravá. V okamžiku, kdy dochází ke spojování tvarů písmen se zvuky a především k přikládání významu vnímaných slov, začíná více pracovat hemisféra levá.

Dyslexie
- vývojová porucha čtení
- odvozeno od řeckého slova „lexis“, které znamená řeč, jazyk a - předpony dys-, která naznačuje, že je něco nedokonalé, nepatřičné
dyslexie- patří mezi nejčastější formu specifických poruch učení
- může být buď vrozená  nebo získaná poškozením mozku

Četnost výskytu

Odhaduje se, že obtížemi, které vyžadují odbornou pomoc, trpí 1-2% dětí, s tím, že ve větší míře se vyskytuje u chlapců než u dívek a to v poměru 10 : 4.

Diagnostika
Když dítě začne později mluvit nebo má obtíže s vyjadřováním, nemusí ještě jít o první příznaky dyslexie. Zbystřit bychom měli v okamžiku, kdy dítě nedokáže rozeznat jednotlivá písmenka, neumí poskládat písmenka do slabik či slov, vidí čísla zrcadlově (např. 68 místo 86).

Přesná kritéria pro diagnostiku této specifické poruchy učení neexistují. V praxi se postupuji většinou tak, že se zjistí, jestli u konkrétního dítěte jde skutečně o specifickou poruchu učení a nejedná se o tzv. nepravou dyslexii jde-li skutečně o specifickou poruchu učení, určí se její původ a stupeň závažnosti zjistí se všechny okolnosti, významné pro vhodnou terapii, vedoucí k nápravě

Nejčastější chyby dyslektiků
- přidávání či vypouštění písmen
- zaměňování jednotlivých písmen ve slově  
- zrcadlové nebo obrácené psaní písmen
- zaměňování akusticky podobně znějících písmen ( v-f )
- zaměňování slov za úplně jiná slova

Spravedlivé alimentyNáprava
- denně s dítětem číst, ale v době, kdy dítě není unavené, je v dobré pohodě a není ničím rušené a rozptylované
- nekárat za chyby
- nepohánět k vyššímu tempu
- barevně podtrhávat či vybarvovat písmena a slova, která působí obtíže
- nechat dítě ukazovat si na slovo prstem
- vybírat tematicky zajímavé knihy
- číst nahlas společně popř. střídavě s dítětem
- po přečtení o textu mluvit
- chválit, chválit, chválit!!!!

Vzdělávání
Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení probíhá podle Směrnice k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami a podle Metodického pokynu pro práci s jedinci s poruchami učení a chování. Cílem takové úpravy je, aby žák netrpěl svým zdravotním handicapem a s využitím různých pomůcek a individuálního přístupu ze strany pedagogů, se mohl zařadit mezi své vrstevníky a zvládl předepsané učivo.

Zdroj: Asociace neúplných rodin

Veronika J.
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !