Často se na SOS obracejí spotřebitelé, kteří v obchodě neuspěli s reklamací bot. Kdy můžeme obuv reklamovat a jak máme v takovém případě postupovat? Poradila nám právnička SOS Eva Strnadová.
Nejen na poradenskou linku SOS, která je na čísle 900 08 08 08 a stojí 8 korun za minutu, se obracejí rozezlení lidé, kterým prodejce nevyšel vstříc v rámci reklamace obuvi, za jakých okolností můžeme boty reklamovat?
Boty můžeme reklamovat vždy, když se domníváme, že nesplňují účel, pro který jsme si je koupili. Jedná se tedy především o typické vady jak jsou upadnutý či zlomený podpatek, prošlapané podrážky, rozpárané švy, potrhaná stélka uvnitř obuvi. Ale vždy bychom samozřejmě měli také zohlednit míru našeho zavinění a možného běžného opotřebení obuvi. Protože na běžné opotřebení obuvi se záruka nevztahuje. Měli bychom také počítat s tím, že budeme muset prokázat, že boty jsme boty koupili u daného prodejce. To prokážeme např. platebním dokladem, výpisem z účtu (pokud jsme platili platební kartou), v nejzazším případě svědeckou výpovědí.
Můžeme reklamovat i boty, které jsme si koupili na stánku v tržnici? Často počítáme s tím, že nám takové boty dlouho nevydrží……
I zde můžeme boty reklamovat. Je však jedna potíž – většinou nedostaneme účtenku či nějaké jiné potvrzení o tom, že jsme zboží kupovali právě u tohoto stánku a ne o několik stánků vedle. Ale jak sám říkáte, většinou nepočítáme s tím, že toto zboží dlouho vydrží a jen málokoho napadne ho reklamovat, i když jak jsem říkala, ta možnost tu je.
Bohužel opotřebení obuvi nošením je častým argumentem prodejců při zamítnutých reklamacích, je možné nějak obnošení a vadu posoudit? Kdo to udělá?
Samozřejmě lze. Pokud tedy nebudou spotřebitelé souhlasit s vyřízením reklamace a budou se domnívat, že vada je na straně výrobce a ne na jejich straně, tak se mohou se obrátit na soudního znalce z oboru obuvnictví.
Jak potom postupovat v rámci reklamace?
V případě, že znalec vadu uzná a znalecký posudek je ve prospěch spotřebitele, tak s ním půjde znovu k prodejci a bude znovu reklamovat. V tuto chvíli má totiž v ruce důkaz o tom, že měl pravdu a v případě soudního řízení by na 99,9% vyhrál. Spotřebitel má v tomto okamžiku také právo na úhradu nutných nákladů, které musel vynaložit na uplatnění této reklamace – tedy i na zaplacení znaleckého posudku. Bohužel ani v tuto chvíli není prodejce povinen reklamaci uznat. Potom spotřebiteli zbývá jediné a to buď se obrátit na projekt mimosoudního řešení sporů. Více informací spotřebitelé naleznou na Adr.komora.cz. Jedná se o projekt, který se snaží vyřešit spory mezi prodejcem/poskytovatelem služby a spotřebitelem. Jeho výhodami je především rychlost a levnost (vše je zdarma) , nevýhodou je však princip dobrovolnosti, na kterém je založen, tedy je pouze na prodejcích, zda přistoupí k mimosoudnímu řešení sporů. Pokud nevyjde ani tato možnost, tak je jediná cesta soud.
Stává se, že si lidé koupí boty a nebo kolečkové brusle a předem v obchodě zboží nevyzkouší, můžeme věc reklamovat, když nám nesedí a žádat výměnu za jinou velikost?
Pokud je chyba pouze na straně spotřebitele, tak bohužel ze zákona prodávající nemá povinnost vyhovět tomuto požadavku. Ale v současnosti je již mnoho obchodů, kde spotřebiteli vyjdou vstříc a boty vymění či dokonce vrátí peníze, pokud požadovanou velikost nemají. Ale jak říkám, je to pouze na nich, zda nám vyhoví. Jedná se v podstatě o projev dobré vůle prodávajícího nikoli jeho zákonnou povinnost.
Obuv, pantofle, papuče i ty kolečkové brusle můžeme zakoupit přes internet, jak jsou naše práva ošetřena v tomto případě?
V případě nákupu zboží přes internet umožňuje občanský zákoník spotřebiteli odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Toto zboží by však nemělo být viditelně používáno, zbytečně by neměli být odstraněny nejrůznější visačky, které jsou připevněny na botách apod. Peníze za takto vrácené zboží Vám musí prodejce vrátit do 30 dnů od spotřebitelova odstoupení. Avšak tento internetový prodejce si může z této částky strhnout nezbytně nutné náklady na vrácení zboží. Dále spotřebitel musí také počítat s tím, že se mu nevrátí peníze za případné balné a poštovné.
Musela jste vy sama někdy reklamovat boty? Jak reklamace dopadla?
Za svůj život jsem reklamovala nespočetněkrát, někdy s většími, někdy s menšími úspěchy. Při jedné reklamaci jsem reklamační protokol k zimním botám sepisovala asi hodinu, neboť mi prodávající vnucoval opravu, ačkoliv jsem měla právo na výměnu či vrácení peněz. Nakonec jsem peníze získala zpět. Ale přiznám se, že to byl docela boj a věřím, že leckterý spotřebitel, který si svými právy není moc jistý, by se nechal odradit. Vzpomínám si také na jednu kuriózní reklamaci tenisek – vada byla jednoznačná – prošoupaná vnitřní stélka. Verdikt reklamačního pracovníka byl – vada se neuznává, poškození bylo způsobené spotřebitelčiným palcem u nohy. Co dodat…