Protože UV záření proniká velmi málo do hloubky tkání, jsou největšímu riziku vystaveny právě kůže a oči. Konkrétně oční spojivka, rohovka a v případě UVA záření také oční čočka. Nechráněným očím může UV záření působit velké nepříjemnosti. Záření UV paprsků působí na oči velice zrádně: oko může být dlouhou dobu bez projevů, ve vyšším věku se však může tvořit šedý zákal, při kterém se oční čočka postupně zakaluje a je nutné její operativní řešení. Časté vystavování UV paprskům může vygradovat až do úplného oslepnutí – až do trvalého poškození zraku.
UVA:
Někdy nazývané jako měkké UV záření. Tvoří převážnou většinu (cca 95 %) ultrafialového záření, které dopadá na zemský povrch a vyskytuje se v průběhu celého roku. Prochází mraky i sklem. Jeho působení nebolí, i když proniká hluboko do kůže. Zrychluje proces stárnutí kůže. Představuje riziko pro vznik onemocnění oka a kůže.UVB:
Podíl cca 5 % z celkového ultrafialového záření, které dopadá na zemský povrch. Neprochází mraky ani sklem. Způsobuje zarudnutí neboli „spálení“ kůže, ale také její opálení. Působí přímo na DNA buněk a může vyvolat alergické reakce a jiné nemoci kůže a očí.UV index: 2
Mezinárodně standardizovaná veličina. Informuje o úrovni UV záření dopadajícího na zemský povrch a o jeho možném negativním vlivu na lidský organismus.Funkci automatického ztmavení brýlových čoček ocení lidé pracující v kancelářích, kteří o poledních pauzách váží cestu pro občerstvení. Zatímco UV záření obvykle neproniká do místností a čočky zůstávají po dobu strávenou uvnitř čiré, při kontaktu se sluncem se automaticky zbarví a poskytují očím dokonalou ochranu. Podobně tomu je i v případě, kdy je oko vystaveno střídání světla a stínu, jako tomu bývá např. při jízdě na kole v parku plném stromů nebo při cestování autem. Protože brýlové čočky obsahují speciálně navržené fotochromatické molekuly, jsou schopny se přiměřeně ztmavit také ve vozidle, přestože čelní skla blokují velký podíl UV záření. Některé typy čoček mají navíc speciálně vyvinuté funkce pro eliminaci odlesků ze silnice a kapoty vozidla.
Zdroj, foto: Omega Optix