Hledání pokladu – můžete využít klasický geocatching ale také svůj vlastní poklad. Nemusí se jednat o nic drahého, stačí čokoládka, samolepka nebo magnetka. Pro děti je podstatné překvapení, ne jeho cena. Můžete dítěti například připravit takovýto návod: „Hledej u stromu poblíž brány.“ Pak se dítě musí samo trochu potrápit a hledat v širším okruhu. Instrukce však můžou být i mnohem konkrétnější: „Koukni se pod kámen u lípy, která stojí poblíž zadní brány.“ Podobně můžete připravit celou sérii vodítek – na místě prvního najde návod k nalezení druhého...
Tajné heslo – slovní verze pokladu. Nemáte možnost nebo chuť připravovat poklad? Pak dejte za úkol dítěti přijít na tajné heslo. Když ho vysloví, dostane odměnu (nemusí se jednat o věc, klidně ho na týden osvoboďte od mytí nádobí, slibte mu cestu zpět lanovkou nebo ho nechte vybrat si na další den program podle svého přání...). K heslu mu musíte dát indicie – klidně můžete použít drobné předměty, které mu v průběhu výletu dáte. (Příklad: Indicie k heslu PES mohou být píšťalka, granule, obojek a nakreslená psí bouda.) Stejně poslouží i samotná slova. Indicie však nedávejte „zadarmo“. Můžete například říct: „jestli potřebuješ další indicii, zaběhni támhle k tomu keři a zpět.“
Rytířská stezka – pro rodiče s fantazií. O hradech a zámcích, jeskyních i propastech existuje řada pověstí. O jakémkoliv jiném místě se však dají vymyslet. Najděte nebo vymyslete pověst a přizpůsobte ji trase výletu. Dítěti pak příběh vyprávějte po částech: „Vidíš, přímo tady u toho velkého dubu potkal rytíř Tomáš krásnou princeznu... A tady pod tím kamenem na něj čekal čertík Bertík a nabídl mu všechny dukáty světa, když mu princeznu přivede...Tady v té chalupě si rytíř Tomáš koupil od sedláka kozu a převlékl ji do princezniných šatů...A tady do té studny čertík zahodil dukáty, když poznal, že mu Tomáš místo princezny přivedl převlečenou kozu!“
Golem – hra pro silné povahy. Je to zvláštní, ale děti, které nechtějí chodit na výlety, často motivujete nečekanou změnou situace. Golem musí poslouchat toho, kdo má šém (například klíčky od auta). A pak už jen stačí velet: „Goleme, skákej po levé noze. Jdi pozpátku, zavři oči, jdi jako robot, lez po čtyřech, skákej jako žába, ...“
Lois Laneová – slavná reportérka ze Supermana! (Pro kluky například Clark Kent. :-)) Tato aktivita je vhodná spíše pro starší děti a často vyžaduje velkou pomoc rodičů. Děti mají za úkol udělat z výletu reportáž (plakát). Ráno jim dejte tašku přes rameno a do ní foťák nebo kameru, blok a tužku. Poraďte dětem, jak se reportáž dělá – musí si sehnat co nejvíce informací. Například fotit vše zajímavé (stavby, rostliny, ale také lidi...), psát si poznámky (kolem čeho prošli, jak dlouho cesta trvala, případně GPS souřadnice...), koupit pohlednice z daného místa, propagační materiály..., ale také mohou udělat interview s několika lidmi (Proč jste se vydali právě sem? Odkud jedete? Už jste tu někdy byl? Co vás nejvíce zaujalo?...) Večer pak nezapomeňte, že je třeba vše dokončit – vytvořit plakát a například o celé cestě povyprávět babičce a dědečkovi, kteří s vámi nebyli.
Na každé dítě platí něco jiného a většinou se snáze najde zpestření pro malého prcka než pro puberťáka. Ale někdy nás i náctiletý překvapí, když se nadšeně vrhne do aktivity určené spíše malým dětem. Věnujme se svým dětem pravidelně a jednou se nám to vrátí. :-) (Koneckonců – když se jim věnovat nebudeme, „vrátí“ se nám to také!)
Agrant - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz