Kompenzace za prodlevu nebo zruení
Námořní dopravní společnosti budou muset cestujícím poskytovat nejen informace, ale i kompenzaci v případě, e dojde k přeruení cesty. Náhrady jsou vypočítávány následujícím způsobem:25% ceny jízdenky za zpodění o jednu a dvě hodiny při příjezdu;
50% ceny jízdenky za zpodění o dvě a více hodiny při příjezdu;
100% ceny jízdenky, pokud dopravce neposkytne jinou dopravní slubu za přijatelných podmínek nebo informace o náhradní dopravě.
V případě, e dojde ke zpodění o více ne dvě hodiny u autobusové a autokarové dopravy, bude mít dopravce povinnost nabídnout náhradní dopravu, a v případě, e cestující tuto monost nepřijme, bude muset zaplatit 100 % jízdného.
Pokud podnik provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu nezajistí náhradní dopravu, bude cestujícím kromě vrácené ceny jízdenky přiznáno právo na náhradu kody ve výi 50 % ceny jízdenky. 50% odkodnění by mělo být cestujícím přiznáno i v případě, e přijmou nabízenou náhradní dopravu. Podniky budou kromě toho odpovědné za zruení spoje, překnihování a za zpodění při odjezdu delí ne dvě hodiny.
Podniky provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu vak nebudou muset vyplatit odkodnění v případě, e ke zpodění dolo z důvodů, které nemohly ádným způsobem ovlivnit nebo z důvodu nedbalosti cestujících.
Zálohové platby v případě úmrtí nebo nehody
Pokud je cestující zraněn nebo zemře v důsledku autobusové nebo vlakové nehody, dopravní společnost musí do patnácti dnů zaplatit zálohu náhrady, která bude úměrná k utrpěné kodě. V případě úmrtí nesmí být záloha nií ne 21.000. Zálohy budou vyplaceny za předpokladu, e existují přiměřené důvody pro podezření, e za příčiny odpovídá dopravce. Za účelem ochrany malých dopravních společností byl přijat pozměňovací návrh, podle kterého nebudou společnosti nuceny zaplatit v případě, e nehoda byla způsobená okolnostmi, které se vymykají jejich kontrole.Nepředvídatelné okolnosti
Poslanci vzali v návrhu zprávy v úvahu zvlátní povahu vodní dopravy a vymezili případy nepředvídatelných okolností, na které se nebudou vztahovat pravidla pro kompenzaci: extrémní přílivové podmínky, silné větry, výrazná výe vln, tvoření ledu a také události jako například znárodňování, vládní sankce, blokáda, embargo, pracovní spory, stávka, výluka nebo přeruení dodávek elektrické energie. Podniky nebudou také nést odpovědnost za vzniklé kody, byly-li způsobeny okolnostmi, které nemají původ v autobusovém a autokarovém provozu, a podnik jim nemohl zabránit.Práva cestujících se zdravotním postiením nebo sníenou pohyblivostí
Cestujícím se sníenou mobilitou nemůe být upřeno právo nastoupit na loď, do autobusu nebo do autokaru kromě případů, kdy by byla ohroena jejich bezpečnost. Text zprávy zajiuje, e postiení cestujícího nebude důvodem k tomu, aby mu bylo odepřeno právo vyuít určitého dopravního prostředku.Zdravotně postieným cestujícím musí být poskytnuta bezplatná asistence, ale provozovatelé či prodejci jízdenek musí být informováni při rezervaci nebo alespoň 48 hodin předem. Zaměstnanci námořní dopravní společnosti musí získat patřičné informace, aby mohli poskytnout asistenci. Provozovatelé autobusové a autokarové dopravy budou muset poskytnout svým zaměstnancům odpovídající kolení, aby byly schopni poskytnout zdravotně postieným cestujícím příslunou asistenci.
Pokud je poadováno vyuití uznaného asistenčního psa, povolí se pod podmínkou, e podnik provozující autobusovou nebo autokarovou dopravu, prodejce jízdenek nebo cestovní agentura byla informována v souladu s příslunými vnitrostátními pravidly týkajícími se přepravy asistenčních psů.
Společnosti budou povinny písemně informovat cestující o slubách, které jim budou poskytnuty.