Už mírná dehydratace je provázena horší výkonností. Například u školních dětí byly v době výuky prokázány výpadky krátkodobé paměti, horší koncentrace, snížená schopnost reaktivity na vyučovací proces. Při závažné dehydrataci postupně dochází k suchosti sliznic, omezení tvorby potu a moče, zrychlení srdeční činnosti, snížení krevního tlaku, selhání krevního oběhu a životních funkcí.
Žízeň je již projevem nedostatku vody v organizmu, dehydratace. Nejvíce ohroženou skupinou jsou děti a starší lidé, protože většinou nemají intenzivní pocity žízně. Základem prevence je dostatečný pitný režim. Pravidelný a vhodný pitný režim významně podporuje všechny životně důležité funkce organizmu a je nezbytnou součástí prevence celé řady onemocnění včetně těch velice závažných.
Fyziologická potřeba příjmu vody (nápoje + potraviny)
xxx
Fyziologickým potřebám organizmu by měl odpovídat i výběr nápojů k zajištění správného pitného režimu. Vhodným zdrojem tekutin je přírodní pramenitá voda, čistá a neupravená, která je velmi kvalitní a neobsahuje chemické přídatné látky. Součástí každodenního pitného režimu by měly být také přírodní minerálky, které doplňují tělu důležité minerální látky (např. hořčík, vápník, draslík a fluor).
DOPORUČENÍ LÉKAŘŮ
Pro rodiče:• Dbejte na to, aby se vaše dítě před odchodem do školy dostatečně napilo.
• Připomínejte svému dítěti, že by se mělo napít nejen při obědě, ale i v průběhu dopolední
a odpolední výuky, minimálně 6x denně.
• Zajímejte se o výběr vhodných nápojů pro své dítě s omezováním konzumace cukrů.
Pro školy:
• Věnujte se ve výuce o zdravém životním stylu pitnému režimu a výběru konzumovaných nápojů.
• Vnímejte tzv. pamlskovou vyhlášku tak, že nemá omezovat pitný režim, ale regulovat výběr nápojů, které si děti volí k pití.
• V rámci školního stravování dbejte na přípravu vhodných nápojů – se zdrojem vody
včetně slabě až středně mineralizovaných vod, neslazených bylinných a ovocných čajů, vodou ředěných zeleninových nebo ovocných šťáv, s případným ochucením citrónem, mátou apod.
Zdroj: AquaLife Institut