Podtitul: Přestaňte o sobě pochybovat a víc si věřte
Autorka: Peterková, Michaela
Nakladatelství: Portál
Brožovaná vazba
Rok vydání: 2015
Počet stran: 128
Cena: 224 Kč
Nízké sebevědomí je trochu, jako když nás tlačí boty. Žít se s tím dá, ale příjemné to není. Proč zbytečně strádat a do nekonečna o sobě pochybovat, když to jde změnit. Čtrnáctidenní knižní kurz zdravého sebevědomí je pokračováním série tréninků duševního zdraví a zaměřuje se na nedostatečný pocit vlastní hodnoty a nízké sebevědomí.
Odlehčenou formou nabízí autorka poznatky z bohaté terapeutické praxe, vyzývá čtenáře k práci na sobě a poskytuje mu k tomu vhodné postupy, tipy a podněty. Kurz vychází z kognitivně-behaviorální terapie.
Kurz je rozdělen do 14 částí, „DNŮ“, které směřují čtenáře k hlubšímu sebepoznání a dávají mu příležitost osvojit si postupy ke zvýšení sebevědomí a duševní pohody.
O autorce knihy Kurz zdravého sebevědomí:
PhDr. Michaela Peterková je psycholožka se soukromou psychodiagnostickou, poradenskou a hypnoterapeutickou praxí, zabývá se tvorbou testovacích a výukových počítačových programů. Je autorkou knihy Kurz duševní rovnováhy (Portál, 2014).
Ukázka z knihy Kurz zdravého sebevědomí:
Nízké sebevědomí a výchova
O tom, že člověk je kvůli své počáteční závislosti na druhých disponovaný spíše k nedostatku
sebevědomí, už jsme mluvili. A tento přirozený stav se může „potvrdit“ výchovou a přístupem rodičů.
Naprostá většina „případů nízké sebedůvěry“ vzniká v prvních letech života. Kdo zažil do deseti – dvanácti let zacházení podporující zdravé sebevědomí, ten už se toho sebevědomí pravděpodobně nezbaví. Kdo naopak toto štěstí neměl, musí se k sebevědomí namáhavě dostávat trpělivou prací na vlastní osobnosti – což je právě to, o co se tu snažíme.
Zde najdete okomentované výchovné přístupy, jimiž jste se zabývali v posledním cvičení.
Zvažte, zda u vás vedly k popsaným důsledkům.
Rodiče na mě měli přílišné nároky. → Přiměřené nároky jsou pro rozvoj schopností nezbytné. Přehnané nároky ale často dávají dítěti informaci, že nezvládá, co by zvládat mělo, a dítě se tedy cítí neschopné.
Prohlašovali věty typu „jsi hloupý/á“, „nic z tebe nebude“, „tohle se snad nikdy nenaučíš“ a podobně. → Dítě je závislé na hodnocení rodičů a jejich hodnocení přejímá – pokud tedy od rodičů opakovaně slyší „jsi hloupý“, uvěří tomu a bude se za hloupého považovat. Pak může rezignovat nebo se bude snažit sobě i druhým dokázat, že to tak není, a bude usilovat o výkony a úspěchy, které mají za úkol zalepit pošramocenou sebedůvěru.
Stanovili pravidla pro sebe i pro mě a dodržovali je. → Jasná a dodržovaná pravidla znamenají předvídatelnost a ta je nezbytná pro to, aby se dítě ve svém (mikro)světě vyznalo. Chaotičnost a nespolehlivost znejišťuje a snižuje důvěru dítěte.
Byli lhostejní, neměli o mě zájem. → Citově nebo jinak zanedbávané dítě si (vědomě či nevědomě) klade otázku, proč se o něj rodiče nezajímají. A většinou dochází k závěru, že je to proto, že je špatné. A kdo si o sobě myslí, že je špatný, těžko může mít zdravou sebedůvěru.
Ještě než trestali, umožnili mi napravit chybu. → Tím se legalizují chyby: chyby jsou součástí lidské přirozenosti a v dětském věku jich člověk dělá obzvláště hodně, protože se všechno učí. Je potřeba, aby dítě vědělo, že chyby se stávají a že je potřeba, když to aspoň trochu jde, je napravit a poučit se z nich.
Podporovali mě, abych měl/a své vlastní názory. → Dítě je tak bráno jako samostatná bytost, jíž je dovoleno samostatně myslet a pociťovat. S některými názory rodiče souhlasí a s některými ne, ale slovy klasika – i když nesouhlasí, mají zuby nehty bránit právo dítěte na jeho názor. Tím se malý člověk učí myslet a potažmo žít za sebe, ne podle druhých.
Tvrdě mě kritizovali. → Jak již bylo řečeno výše, dítě má sklon tuto kritiku přijímat a začne tak o sobě smýšlet.
Více informací nejen o této knize Kurz zdravého sebevědomí se dozvíte také na stránkách nakladatelství Portál.
Vendula Vrablová
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz