Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedlo z důvodu nadcházející sezóny dovolených analýzu obchodních podmínek deseti cestovních kanceláří pro prodej zájezdů na období léto 2007. U každých obchodních podmínek SOS hodnotilo vedle právního posouzení jejich obsahu i vlastní prezentaci a dostupnost obchodních podmínek zákazníkům.
Vedle stále otevřeného problému cestovních kanceláří, na které SOS dlouhodobě upozorňuje, tedy na problém neuvádění konečných cen za služby cestovních kanceláří, kdy je vždy primárně komunikována cena základní bez tzv. povinných poplatků, SOS cestovní kanceláře upozornila na další pochybení.
Za tato nejčastější pochybení lze zejména považovat malou velikost písma obchodních podmínek cestovních kanceláří, který odrazuje od seznámení se s jejich obsahem, nemožnost zakoupit zájezd bez povinného cestovního pojištění – vázaná služba paušální platby za změnu účastníka zájezdu, pokud neodrážejí skutečné náklady na takový úkon cestovní kanceláře a ta je zároveň není schopna prokázat nastavení výše stornopoplatků v některých případech považuje SOS za příliš nadsazené a nepřiměřené.
Dále má výhradu na změnu ceny zájezdu ve lhůtě kratší, než stanovuje zákon (21 dní před zahájením zájezdu), požadavek na písemnou reklamaci v místě zájezdu, faktické zkracování doby trvání zájezdu v důsledku pozdních odletů, respektive brzkých příletů a výhradu neodpovědnosti cestovní kanceláře za takovou situaci, prohlášení cestovních kanceláří o neodpovědnosti za špatně poskytnuté služby cestovního ruchu, neinformování zákazníka o době jeho souhlasu se shromažďováním jeho osobních údajů a jeho možnosti tento souhlas písemně kdykoli odvolat.
SOS v současné době obdrželo vyjádření od téměř poloviny oslovených cestovních kanceláří, přičemž některé z nich informovaly o pozdějším datu odpovědi. Po získání všech reakcí bude SOS tyto odpovědi analyzovat a bude z nich vycházet v dalších jednáních s cestovními kancelářemi, a to zejména za účelem zlepšení jejich přístupu ke svým zákazníkům.
Osobní poradny má SOS téměř ve všech krajích, jejich seznam je na webových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů.
Irena Voříšková
Chytrá Žena.cz