„Není povolena žádná reklama, která vede děti k tomu, aby si myslely, že pokud nebudou vlastnit inzerovaný produkt, stanou se jakýmkoliv způsobem méněcennými ve vztahu k jiným dětem.“ (Materiál vydaný Radou pro reklamu České republiky)
Rychlé, barevné, plné kamarádů, sbírání, rozkazů a melodie. Tak by se daly shnout hlavní znaky reklam, které jsou zaměřené na děti. Reklamy pro děti jsou vzhledem k cílové skupině nejspornější. Podle materiálů vydaných Radou pro reklamu by žádné reklamy pro nejmenší existovat neměly, neboť není dovolená žádná reklama, která by přesvědčovala děti k tomu, aby chtěly zobrazovaný produkt. Stačí si však zapnout televizi v sobotu dopoledne a zjistíte, že realita je trošku jiná...
Jaké jsou tedy typické znaky těchto reklam? Nejčastějším je to, že jsou zobrazovány děti v kruhu svých kamarádů. Ano, právě s touto hračkou budeš mít mnoho kamarádů (bez ní budeš outsider, se kterým si nikdo nebude chtít hrát). Taky je důležité, abys stejně jako další tví kamarádi sbíralo vše z dané série (ať už jsou to hračky, kartičky, magnetky nebo nálepky). To je naprosto nezbytné, neboť jinak si s tebou žádné jiné děti nebudou hrát. No a hlavně: musíš je posbírat všechny! Nemůžeš se přece spokojit se třemi nálepkami, když v sérii jich je deset!
Hlavní je, aby tě reklama zaujala. Takže kamarády už vidíš, teď záleží na tom, co uslyšíš. Tak, abys reklamu poslechlo, bylo by vhodné, aby ti informace sděloval dospělý hlas, to víš, jsi dítě, dospělé se musí poslouchat. A navíc: bude ti to říkat jako rozkaz, reklama chce, abys ji poslechlo. Ale aby tě to zase příliš neodradilo, tak ti přidáme nějakou líbivou melodii, nějakou, kterou si budeš moct pobrukovat, která se ti vryje do paměti, a od toho už je malý kousek k tomu, abys začalo přesvědčovat rodiče, že bez dané věci nemůžeš žít.
Tak, když se tohle všechno krásně zkombinuje, nemáš, chudáku, proti reklamě moc šancí. Jsi ještě dítě, které se neumí bránit, a já jsem reklama, na které pracuje mnoho dospělých odborníků. Takže utíkej za rodiči, breč, kopej, vztekej se, hlavně když ti námi nabízenou hračku či dobrůtku koupí!
Habaďúra – čtenářka
ChytráŽena.cz