Zvýšit počet sběrných míst použitých baterií i akumulátorů a zlepšit podmínky pro jejich sběr má novela zákona o odpadech. Nová pravidla přinesou povinnosti také výrobcům, kteří budou muset například zajistit, aby se na každé baterii s obsahem těžkých kovů objevil symbol použité chemikálie.
Novela do českého práva zavádí evropskou směrnici, která ukládá členským státům zajistit do roku 2012 sběr alespoň čtvrtiny použitých baterií a akumulátorů. Do roku 2016 to má být alespoň 45 procent. V Česku se podle údajů k předloňskému roku sbíralo necelých devět procent baterií.
Norma má vést k rozšíření počtu míst, kde budou lidé mít možnost odevzdat staré baterie a monočlánky. Výrobci a dovozci budou muset zajistit, aby prodejny, kde se baterie a monočlánky prodávají, je také odebíraly zpět od zákazníků. Výrobcům zavádí povinnost financovat zpracování použitých baterií, zároveň zakazuje jejich spalování.
Všude tam, kde se baterie, akumulátory prodávají, bude povinnost je zase odebírat zpět. Jediné prodejny, které v tom systému nebudou, jsou trafiky nebo benzinové čerpací stanice. V obcích budou muset být vybaveny sběrné dvory pro zpětný odběr použitých akumulátorů.
Novela také zpřísňuje limity obsahu kadmia a rtuti při výrobě baterií a akumulátorů. Prodávat se tedy budou moci jenom baterie, které mají nižší obsah těžkých kovů, podotkl Bursík. Novela na zásah sněmovny naopak ruší povinnost výrobce předat odběrateli technickou dokumentaci prokazující splnění požadavků pro uvedení baterií nebo akumulátorů na trh.
Poslanci do novely prosadili také osvobození od ekologického poplatku při registraci staršího ojetého auta pro vybrané motoristy. Týkat se to má například těžce zdravotně postižených nebo lidí, kteří převádějí automobil kvůli dědictví nebo vypořádávají majetek po rozvodu. Nově by také nemuseli platit poplatek majitelé historických vozidel, veteránů zapsaných ve zvláštním registru.
Ekologické poplatky při registraci staršího auta nebo při jeho první registraci u dovezeného vozu se platí od letošního roku. Vztahují se na auta, která neplní emisní normu Euro 3 a vyšší, a činí od 3000 do 10.000 korun. Podle dřívějších údajů Sdružení automobilového průmyslu se to dotýká více než poloviny všech osobních aut v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vybrané peníze jsou příjmem Státního fondu životního prostředí a sloužit mají k likvidaci autovraků.
Čtěte také:
Kdo vynese odpadkový koš?
Jak nakládat s bioodpadem doma?