Ondřej Vetchý - Absolvent pražské konzervatoře je prakticky od studií členem Činoherním klubu v Praze. Má za sebou řadu divadelních, televizních a filmových rolí. Je držitelem mnoha hereckých cen, které získal v ČR i v zahraničí. Například za herecký výkon ve filmu Dům pro dva byl v roce 1988 nominován na Evropskou filmovou cenu. Často spolupracuje s režisérem Janem Svěrákem, který ho obsadil i do hlavní role filmu Tmavomodrý svět, za niž získal svou čtvrtou nominaci na Českého lva.
Ve filmu Nevinnost hraje Tomáše, uznávaného lékaře obviněného svou mladou pacientkou z pohlavního zneužívání.
„Kolem postavy Tomáše se všechno točí, o jeho vinu jde. Přesto tam má méně prostoru než ostatní a v mnoha scénách vlastně jenom poslouchá nebo reaguje. A to není jednoduché hrát, zvlášť ve filmu, kde je vám vidět do očí. Věděl jsem proto, že budu potřebovat herce, který je nejen prvotřídní, ale který svým charismatem i známostí udrží pozornost publika. Byl jsem rád, že Ondřej, s nímž jsem do té doby nepracoval, do toho šel. On má to požehnání, že může hrát cokoliv, zamindrákovaného blba, idola, světce i darebáka,“ popisuje Jan Hřebejk.
Jak jste se k filmu dostal?
Tak, že mi zavolala Mirka Hyžíková z castingovky a ptala se mě, co bych tomu řekl, kdybych hrál u Hřebejka. Na to jsem jí odpověděl, že Hřebejk asi na tom musí být hodně špatně, když mě chce obsadit. Nikdy jsme se spolu v životě totiž ani nebavili natož pracovali. Když jsem šel na kamerovky, vnímal jsem to tak, že se aspoň potkáme a seznámíme se.
Jak pak spolupráce s Janem Hřebejkem probíhala?
Dopředu jsme se s Honzou domluvili, kam budeme mojí postavu směřovat, a našli jsme takové konsensuální řešení, které nás oba zajímalo. Během natáčení jsme o něj bojovali a přitom se učili spolu komunikovat. Což bylo pozoruhodné a myslím, že to něco přineslo nám oběma.
Co nového film přinesl Vám?
Bylo velmi příjemné pracovat s lidmi, s nimiž jsem nikdy nedělal, se štábem, o kterém jsem nevěděl, že vůbec existuje, protože jsem dvacet let točil s úplně jinými lidmi. Znal jsem se jen s panem Munzarem a s Hynkem Čermákem. Jinak jsem byl v prostředí, které pro mě nebylo úplně známé. Později mi došlo, že Honza na tom byl podobně, také byl obklopený herci, s nimiž dosud nepracoval, a že jsme všichni vykročili jinam, dál za určité stereotypy, s nimiž jsme se doposud opakovaně setkávali. Jak pro herce, tak pro Honzu to byla velmi zajímavá zkušenost a myslím, že nás to všechny posunulo dál.
Vadilo Vám, že se scénář měnil i během realizace?
Naopak, to bylo skvělé. Honza mě potěšil tím, jak je schopen být flexibilní a operativní a řešit věci až do poslední chvíle, aby byly zajímavější, dramatičtější a aby vše směřovalo k nejlepšímu výsledku.
Jak byste popsal svou postavu, doktora obviněného ze sexuálního zneužívání?
Je to normální chlap, který táhne celou rodinu a který v životě udělal možná jedinou chybu, za kterou na konci přijme odpovědnost. Jeho interpretace může být dvojlomná a taky asi bude, ale on dvojlomný není. Je to konsistentní postava, utažená, disciplinovaná, expresivní jen, když je potřeba. Film je sice o ní, ale často prostřednictvím jiných lidí.
Psalo a píše se, že jsem hrál kladné hrdiny. Ale téměř vždycky to byly postavy kontroverzní. Jen jsem se pokusil udělal všechno proto, abych je obhájil. Do tohoto filmu jsem šel s tím, že Tomáše také obhájím, že nějakým způsobem zprostředkuji divákům náhled do okolností jeho života, aby byli schopní přinejmenším pokusit se pochopit jeho konání. Předivo těch vztahů je tak jemné a složité, že divák musí dostat co nejvíc informací, aby se v něm zorientoval a mohl je chápat.
O čem podle Vás Nevinnost je?
O tom, že máme odpovědnost za každou vteřinu svého života. Nic nás nevyvazuje a nezbavuje viny a odpovědnosti za to, co jsme kdy udělali, i když to bylo kdysi dávno a i když jsme byli třeba mladí a nebyli jsme schopní dohlédnout důsledky. Za všechno musíme zaplatit. V životě mohou nastat situace, při kterých nejde o život, navíc jsou zcela přirozené a prostoupené láskou. Přesto mohou mít tragické důsledky a životy druhých mohou trvale a nevratně změnit.
Jak jako divák vnímáte filmy, v nichž sám hrajete?
Když film funguje, když nevnímám jednotlivosti, tak je mi úplně jedno, jestli v něm hraju nebo ne a užiju si ho. Myslím, že tenhle film je zajímavý a pozoruhodný, nejen v kontextu českých filmů, ale i v kontextu Honzovy tvorby. Myslím, že když někdo Nevinnost uvidí a nenechá si ji zkazit svými předsudky, očekáváním nebo svými projekcemi, čeká ho komplexní zážitek. Je sice docela drsný, ale bohužel asi odráží reálný život a svět, ve kterém žijeme.
Zdroj: Bontonfilm.cz
Gabriela Straková
ChytráŽena.cz