Vzpomínáte na natáčení Dívky na koštěti? Uměla jste si představit, že budete po zhruba 40 letech točit pokračování?
Když jsem točila Saxánu, bylo mi – jak spočítala nějaká moje fanynka - už 19. Byla jsem tedy starší než Honza Hrušínský. Právě jsem končila konzervatoř. A tahle role pro mne byla taková přirozená šance se prosadit. Je fakt, že jsem v té době zpívala s kapelou a filmování pro mne bylo příjemnou bokovkou. Nechtěla jsem být herečka, ale říkala jsem si, že by to mohlo pomoci v hudební kariéře. A z filmu se opravdu stal trhák. I z jeho písničky.

Jaká byla po tolika letech spolupráce s vaším hereckým kolegou Janem Hrušínským?
On byl tehdy, při natáčení Dívky na koštěti, velmi milý. Vždyť byl sám ještě takové koťátko. Teď už je to dospělý chlap a má docela slušný smysl pro humor. Takový svérázný, poměrně suchý humor, takže my jsme se během natáčení výborně bavili. A přibyla nám do rodiny coby dceruška holčička Helenka, takové roztomilé půvabné stvořeníčko. Byla neuvěřitelně disciplinovaná, možná to je dnes dobou, že i takové holčičky vědí, že když se chtějí prosadit, musejí makat. Práce tam pro ni bylo fakt dost. Často s ní při natáčení byla maminka, ale ona byla hodně samostatná a šikovná.
Jak svou rolí v novém filmu navazujete na ten původní?
Poměrně přímočaře. Došlo k něčemu, co se moc často nestává, a to, že se ti dva zamilovaní studentíci fakt vezmou. Pořídí si potomka a všechno docela v pohodně šlape. Jenže ta jejich holčička je zvídavá a dospěje do věku, kdy ji všechno zajímá. Vyleze na půdu a jakýmsi řízením osudu a náhod se dostane do toho podzemního světa kouzel a pohádek, odkud přišla její maminka Saxána.
Vyzkoušela jste si práci s digitálními postavami?
Já jsem se vlastně v digitálním studiu sama neocitla, protože funguji pořád jako matka ve skutečném světě lidí, a ty trikové věci, které se točí na modrém pozadí, se mě netýkaly. Čili já funguji pořád v reálném prostředí, ale dokážu si vzpomenout na kouzelné zaříkadlo, jenže ho popletu a on se mi objeví trpaslík. Ten trpaslík se ukáže být spřátelenou osobou a je takovou mou spojkou s malou Saxánkou uvězněnou v pohádkové říši. Ale ten trpaslík mi zůstal utajen až do konce mého natáčení, protože místo něho tam stála taková modrá k

Zakouzlíte nám trochu?
Ta nová kouzelná zaklínadla jsou tak složitá, že to z hlavy už ani neřeknu. Ale protože když jsem natáčela Dívku na koštěti, jsem si ta zaklínadla skutečně zafixovala, dodneška umím jedno, co málokdo ví. Každý zná ta klasická jako dexempo krumplex nebo dexemplo šumpoplex. Bylo tam ale jedno kouzlo, na které jsem pyšná a nikdy ho nezapomenu. Myslím, že bych ho jednou mohla mít vytesané na náhrobku: Xidravoplex vebete mexambo pex.
A co se pak stalo?
To byste chtěli vědět, co? Přece to byla ta sova! V tom prvním filmu bylo vůbec hodně zvířátek. U toho nového zase jsou různá strašidla. Když jsem viděla například namaskovaného pana Somra s táákovýmahle ušima, tak jsem si říkala, jestli není ta animace zbytečná, protože některým hercům stačí jen dobré nalíčení. To byla nádhera.
Je dnešní Saxána jiná než ta, která před x lety létala na koštěti?
U té mladé čarodějnice Saxány byl mým nejčastějším výrazovým prostředkem údiv, všechno mne překvapovalo. Teď jsem už normální paní Bláhová, řádná občanka. Tady spíše kulí oči ti, kteří nic netuší o její čarodějnické minulosti.
Jak se vám točilo s režisérem Vorlíčkem?
Pan režisér Vorlíček je pán se svojí stálou letorou, která se léty nezměnila. Říkala jsem si, jestli nebude s přibývajícím věkem takový nervóznější nebo nedůtklivější, ale mně přijde úplně stejný. Někdy se až trochu leknu, to je takové deja vu, protože všechno se to opakuje a najednou zas na mne mluví ten stejný pan režisér a říká mi stejné věci. Jen je mi o dost víc, ale je to jako by se tam chvilkami ten čas vymazával. Je to takový zvláštní pocit.
V čem bude Saxána jiná než Dívka na koštěti?
Stejné postavy a herci tam moc nebudou. Ale zůstávám já a Honza Hrušínský. Přibyla spousta nových hrdinů, ale co je na tom asi nejzvláštnější, že se ten nový film ani nepokouší vstupovat zpátky do té atmosféry Dívky na koštěti. Celé to je jiné a to je dobře. Více než polovina filmu je prolnutá animovanými figurami, což je nejen aktuálně módní, ale prostě roztomilé. Řekla bych, že tento film nemá ani cenu srovnávat s tím původním, protože se pustil dost jinou cestou.
Myslíte si, že v dnešní době „hororových“ Harry Potterů a Pánů prstenů přiláká pohádka, jako je Saxána, diváka?
Pohádka je zaprvé o tom, že tam funguje nějaký archetyp. Vždy je tam dobro a zlo. Pohádky mají rádi všichni – nejen děti, ale i dospělí. Samozřejmě se vyvíjí forma, jakou se to vypráví a potažmo točí. Zásadní je, zda příběh zasáhne duši, zda je dostatečně silný. A pokud ten příběh má srdce a spoustu hezkých situací, které si mohou děti prožít, není podle mne žádný důvod, aby si ho nezamilovaly.
Rodinná komedie Václava Vorlíčka Saxána a Lexikon kouzel má v českých kinech premiéru v září 2011.
Čtěte také další rozhovory s herci filmu Saxána a Lexikon kouzel:
Jiřina Bohdalová jako bláznivá tetička v Saxáně a Lexikonu kouzel
Saxána a Lexikon kouzel - rozhovor s Jiřím Lábusem
Jan Hrušínský o své roli v Saxáně a Lexikonu kouzel
Petr Nárožný a jeho vztah k Saxáně a Lexikonu kouzel