Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online ! Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Pátek 22.11. 2024
Dnes má svátek Cecílie
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Osazení dvou nových sekaných kopií barokních váz na Karlově mostě

18. 06. 2010 | Novinky

V roce 2008 zahájila Galerie hlavního města Prahy rekonstrukce poškozených váz ze sousoší sv. Antonína Paduánského formou nových sekaných kopií obou váz dle zachovaného originálu jedné vázy a na základě grafické dokumentace původního stavu.


Toto barokní sousoší pro Karlův most vytvořil Jan Oldřich Mayer v roce 1707 na náklady Krištofa Mořice Withauera, rady purkrabského soudu. V minulosti velmi oblíbený světec Antonín Paduánský nebo také Antonín z Padovy byl členem řádu františkánů a pocházel z Lisabonu z Portugalska, ze šlechtické rodiny. Byl vzdělaným teologem a vynikajícím kazatelem a také zapřisáhlým nepřítelem lichvy a lakoty a na jeho kázání přicházelo tolik lidí, že nezřídka kázal pod širým nebem, často na břehu moře.


vazyPo misijní cestě do Afriky působil především v Itálii, ale zemřel dosti mladý, už roku 1231 ve věku 36 let; jeho památka se připomíná 13. června. Už za rok byl prohlášen za svatého pro zázračné účinky modliteb, s nimiž se lidé k němu obraceli jako k pomocníkovi při hledání ztracených věcí. Byl také vzýván neplodnými i těhotnými ženami a byl patronem všech cestujících – jeho obrázek ochraňoval majitele a sošku zpodobňující světce nosívali lidé při sobě, nejčastěji v peněžence, s vírou, že jim pomůže uchránit jejich peníze před ztrátou.


Sochař Mayer použil tradiční ikonografii stojícího světce v mnišském oděvu s lilií mučedníka a s malým dítětem – Ježíškem, stojícím jako zjevení na stylizovaném čtecím pultíku s knihou. Po stranách soklu hlavní figury autor umístil dvě dekorativní vázy, na nichž byly doprovodné reliéfy se scénami a
zázraky ze světcovy legendy: dle grafického listu A. Neuräuttera dle předloh K. Kuklíka z roku 1717 byla vlevo váza s reliéfem, znázorňujícím Antonínovo
kázání na břehu moře v Rimini, kam se odebral, když obyvatelé města mu nechtěli naslouchat, ale mořské ryby vyskakovaly z moře a poslouchaly. Tato váza v minulosti ztratila poklop, který byl nahrazen stylizovanými kovovými listy, spadla v minulém století do Vltavy, ale byla vylovena, díly (s menšími ztrátami) byly slepeny a byla uložena v depozitáři galerie.


Na její místo byla v roce 1982 osazena zjednodušená sekaná kopie bez reliéfů a poklopu, která byla znovu poškozena v roce 2006 a musela být sejmuta. Také druhá váza, tehdy už bez původního poklopu, doložená i nejstaršími fotografiemi, byla shozena asi počátkem 20. století do Vltavy a byla provizorně nahrazena jednoduše sekanou volnou kopií s hrubým
povrchem v pásu reliéfu – původně zde byl reliéf s postavou světce nad ležící figurou, zřejmě zázračný výjev oživení zavražděného mladíka, známý z náhrobní kaple v Padově, v Čechách málo užívaný. I tato váza byla v roce 1982 nahrazena jednoduchou symetrickou sekanou kopií bez reliéfů a původní byla považována za zcela ztracenou.


Pro sekanou kopii včetně reliéfu kromě grafik a starší dokumentace pomohl nesmírně nález, který učinili policejní potápěči v zimě roku 2009, kdy při mapování původních základů pilířů Juditina mostu našli větší fragment právě této ztracené druhé vázy s náznakem reliéfu z rubové strany, kde se podařilo
identifikovat výjev sv. Františka s oslem, sklánějícím se před hostií v rukou světce. Akademická sochařka Mgr. Martina Hozová vytvořila řadu modelovaných variant na základě opět reliéfu z Padovy a po několika konzultacích bylo dohodnuto, že reliéf bude rekonstruován na obou vázách, přičemž právě na zachované levé váze, ale z rubové strany ikonografie poslední scény chybí a zůstane tak neúplná. Rovněž byly modelovány poklopy a teprve po dalších schůzkách byla odsouhlasena za účasti památkářů varianta, provedená pak v kameni.


Vázy jsou vytvořeny v jemnozrnném hořickém pískovci, který dovoluje
obdobnou jemnou modelaci jako původní kámen, tzv. pražský pískovec, a autorka se plně podřídila originálnímu rukopisu Jana Oldřicha Mayera, který
je také autorem dalších soch na Karlově mostě, sousoší sv. Kosmy a Damiána s Kristem Spasitelem a sochy sv. Judy Tadeáše. Nyní se tak
na most vracejí obě dvě vázy v náznakové původní podobě s náročně vypracovanými reliéfy: právě výjev, zachycující poklekajícího oslíka, který
byl hladový přiveden ke světci a přece nedokázal pozřít Tělo Páně, však zůstane většině návštěvníků skryt na rubu vázy nad Vltavou.


Pečlivá práce restaurátorky a sochařky však na lícových stranách zopakovala oba motivy zázraků svatého Antonína a jistě bude předmětem zájmu procházejících návštěvníků i obyvatel Prahy. Exaltovaná gesta světce i drobnopisný motiv exoticky působících ryb v plasticky pojednaných vlnách v italizující krajině, naznačené drobnými stromky, obohatí také naše poznání celkového vyznění této plastiky, která nebyla osamělou figurou, ale výpravným příběhem oblíbeného světce a ochránce. Poděkování tak míří ke všem, kdo se celé akce účastnili, především autorce, sochařce a restaurátorce Martině Hozové, ale i spolupracujícím kolegům z oblasti památkové péče a Stavbám mostů Praha, kteří poskytli stavební přípomoc při osazování obou váz.


Zdroj: ghmp.cz


Vendi V.
ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Škoda, že se zase najdou nějací barbaři ... Víme, jak to u nás s památkami dopadá.
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles