Děti, které se odmalička účastní našich kurzů, mívají skvělé výsledky v cambridgeských testech. Zvládají výborně anglickou výslovnost i gramatiku.
Následující vědecká zjištění přinášejí důkazy o tom, jak je výhodné, když se děti začnou učit anglický nebo jiný cizí jazyk v raném věku:
1) Jak získat výslovnost jako rodilý mluvčí
Dokonalou výslovnost angličtiny mohou získat jen ti, kteří s výukou začnou v brzkém věku. Kdo začne s cizím jazykem až v dospělosti, nezbaví se při mluvení nežádoucího přízvuku. Vyplývá to z teorie kritického období (CPH - Critical Period Hypothesis) Erika Lennebera (1921-1975), podle které jakmile toto období skončí, stává se učení jazyků mnohem náročnějším a pro někoho i nemožným.2) Gramatika jako rodilý mluvčí
Také pro gramatiku cizího jazyka existuje tak zvané kritické období, během kterého je dítě schopno naučit se gramatice přirozeně a na úrovni rodilého mluvčího. Dokazuje to výzkum autorek Jacqueline Johnson a Elissy Newport, které testovaly gramatickou úroveň emigrantů asijského původu v závislosti na věku, v němž se přistěhovali do USA. Ti, kteří přijeli do Spojených států dříve, než jim bylo 7 let, zvládali gramatiku na stejné úrovni jako rodilí mluvčí. U těch, kteří se do USA přistěhovali ve věku mezi 7 a 11 lety, zaznamenal výzkum ve srovnání s mladší skupinou děti velké zhoršení schopností v gramatice anglického jazyka. Od 11 let pak byla schopnost naučit se gramatiku ještě horší a stejná jako u dospělého člověka. I zde tedy platí, že čím dříve dítě s cizím jazykem začne, tím pro něj lépe.3) Jazykové schopnosti stejné jako u bilingvních dětí
Děti se stávají bilingvními v případě, že žijí v bilingvním prostředí, jsou totiž vystaveny dvěma jazykům stejně intenzivně. Studie zaměřená na bilingvní děti (autoři Hermanto N., Moreno S. & Bialystok E.) však dokazuje, že pokud jsou děti pravidelně vystaveny dalšímu jazyku například v podobě poslechu CD, kontaktu s rodilým mluvčím, nebo třeba formou pravidelných lekcí, získávají tak zvané metalinguistic skills. To znamená, že nemusí být bilingvní, ale jejich mozek bude mít bilingvní schopnosti nejen v analýze jazyků, nýbrž i v mnoha dalších směrech (více níže).4) Bilingvní mozek je zdravější
Podle další studie zůstává mozek lidí, kteří hovoří dvěma a více jazyky, déle fit. Užívání více jazyků totiž vede k mnohem větší mozkové aktivitě sloužící k procvičování mozku. Oddaluje například rozvinutí Alzhheimerovy choroby, protože přispívá ke zvyšování kognitivní rezervy – jedná se o odolnost mysli vůči poškození mozkových buněk.5) Druhý jazyk zvyšuje efektivitu poznávacího procesu i v ostatních oblastech učení
Studie autorů, kterými jsou Ágnes Melinda Kovács a Jacques Mehler, prokázala, že děti, které byly vystaveny dvěma jazykům, mají větší kontrolu nad jednotlivými složkami poznávacího procesu. Dokážou se lépe a déle soustředit, umí lépe předvídat průběh událostí a náležitě přizpůsobit své chování. Děti používající dva jazyky se rychleji rozhodují, mají lepší paměť nebo dokáží jednoduše plnit několik úkolů najednou. Všechny tyto výhody byly pozorovány již ve věku 7 měsíců.6) Učení jazyků zvyšuje inteligenci
Mozek a jeho kapacita roste nejvíce do věku 6 let. S tímto poznatkem pracuje vědec Glenn Doman. V tomto období se vytváří a upevňuje největší množství spojení neboli synapsí mezi jednotlivými neurony. Laicky řečeno, čím více má člověk synapsí, tím vyšší je jeho inteligence. Mozkové buňky, které se nespojí s jinými, odumřou. Tato spojení se vytvářejí během fyzické a mentální stimulace. Tou může být každá nová informace. Lidská řeč je natolik komplikovaná dovednost, že již učení se mateřskému jazyku je velmi intenzivní stimulací. Pokud se dítě v raném věku učí dalšímu jazyku, je tato stimulace dvojnásobná. Dvojnásobně se zvyšuje také kapacita mozku a inteligence.Zdroj: Helen Doron English