"Reklama nás opětovně ujišťuje, že štěstí je skutečně na dosah, jen jsme si ještě nekoupili to správné, jen jsme si ještě nekoupili dost." (E. Kohák: Zelená svatozář)
V minulém dílu seriálu jste si mohli přečíst o některých zbraních a technikách, které reklama využívá. Dnes bychom ve výčtu pokračovali a uvedli si pár dalších.
Velmi důmyslnou zbraní je ztotožnění a nápodoba. Vzpomeňte si na svou pubertu – možná i váš pokoj pokrývaly plakáty zpěváků, zpěvaček, herců, hereček, sportovců... Byly to vaše idoly – obdivovali jste je a uznávali. A právě osobnosti, které jsou společností obdivovány a uznávány, jsou pro reklamu výborným společníkem. Proč si nezřídit účet u té a té banky či spořitelny, když ho tam má i "ten slavný brankář", či proč nekoupit vůni XY, když ji používá (a dokonce sama navrhla) "ta známá zpěvačka"?
Splněná touha je další z technik, které reklama využívá. Každý z nás má nějaké touhy, sny. A reklama se nám je "snaží splnit". Díky těmto jogurtům budete mít postavu jako modelka, díky tomuto autu se budete těšit všeobecné úctě, díky této hračce se s vámi budou ostatní děti bavit... Jak již bylo napsáno v dřívějším díle tohoto seriálu: reklama neprodává jen výrobky, ale také sny.
S předchozím bodem dost úzce souvisí i bod následující, a to: uspokojení potřeb. Ještě důležitější než touhy jsou naše potřeby. Pokud nebudete mít uspokojeny základní potřeby (budete hladoví, nevyspalí, bude vám zima, budete se cítit osamělí), asi těžko se budete soustředit na nějaké vyšší touhy. A právě reklama se snaží uspokojit i vaše potřeby – ať už se jedná o potřeby biologické či potřeby uznání a sounáležitosti. Zajímavé je, že reklamy na alkohol se často snaží vyvolat dojem, že v člověku existuje i potřeba pít alkohol...
S potřebou sounáležitosti souvisí další z technik reklamy: skupinová identita – každý člověk chce někam patřit, nechce žít sám, izolovaně od světa. A právě této potřeby reklamy využívají. Chtěli byste se řadit do vyšší vrstvy společnosti? Pak vám reklama nabízí automobil, hodinky, časopisy..., díky kterým se k této vrstvě jistě zařadíte. Chcete, aby vaše dítě bylo součástí skupiny ve třídě? Pak se to neobejde bez toho, aniž byste mu koupili ten a ten typ mobilního telefonu, tu a tu hračku...
Toto tedy byla reklama bojovnice – s jejimi zbraněmi a technikami. Říká se, že jestli chcete vyhrát, musíte poznat nepřítele – tedy poznávejte...
Habaďúra – čtenářka
ChytráŽena.cz