Svým režijním rukopisem uhranul Yoshi Oida, francouzsko-japonský režisér a jeden z nejznámějších herců legendárního režiséra Petera Brooka, tuzemské publikum již nastudováním opery Smrt v Benátkách. Na začátku května, přesně 6. a 9. 5., bude mít ve Stavovském divadle premiéru jeho nová inscenace – tzv. vážná opera Idomeneo Wolfganga Amadea Mozarta. V Oidově mezinárodním týmu se objevují zvučná jména jako scénograf Tom Schenk, čerstvý držitel Ceny Alfreda Radoka právě za Smrt v Benátkách, nebo kostýmní návrhářka Elena Mannini, jež spolupracovala s legendárním českým scénografem Josefem Svobodou či filmovým a divadelním režisérem Ingmarem Bergmanem. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent orchestru Národního divadla Tomáš Netopil.
Zvučná jména najdou diváci rovněž v obsazení: Poprvé se v inscenaci Národního divadla objeví vynikající sopranistka Martina Janková, jež působí v curyšské opeře a stále častěji se s ní setkává publikum dalších světových scénách. V titulní roli Idomenea se představí americký tenorista Charles Workman, který v Národním, resp. Stavovském divadle zaujal v jiné Mozartově opeře La Clemenza di Tito / Titus. Prince Idamanta ztvární česká mezzosopranistka s mezinárodními zkušenostmi Hannah Esther Minutillo, Elektru pak maďarská sopranistka a čerstvá držitelka ceny Thálie Csilla Boross.
Mytologický příběh Idomenea, krétského krále, z období po trojské válce zpracovává konflikt mezi lidskou zaslepeností či pýchou a neúprosným osudem. Yoshi Oida látku nazírá rovněž jako selhání morálky v konfrontaci s očekáváním společnosti. „To, co poté následuje, je chaos. Ve své inscenaci bych chtěl zkoumat tento konflikt a vliv, který má na charaktery zúčastěných postav,“ prozrazuje uznávaný režisér. Dodejme, že generální zkouška a 2. premiéra Idomenea jsou součástí Evropských operních dní; reprízy proběhnou ve Stavovském divadle 13. a 26. května a 5. a 29. června.
Idomenea W. A. Mozart zkomponoval v letech 1780-81 na objednávku mnichovského dvora a představuje začátek jeho vrcholného období. Líčí příběh krétského krále Idomenea, jehož při návratu z trojské války zastihla na moři bouře. Aby se zachránil, slíbil bohu Poseidonovi oběť v podobě prvního člověka, kterého na pevnině potká. Tím člověkem se však stane jeho syn Idamante. Drama dále rozvíjí komplikace milostného trojúhelníku Idamanteho, zajaté trojské princezny Ilie a mykénské princezny Elektry. Všechny zápletky nakonec vyřeší vůle božstva, podle níž se má Idamante stát novým králem a Ilia jeho ženou.
V historii Národního divadla se Idomeneo objevil pouze jednou, a to v roce 1931 v období otevřené dramaturgie tehdejšího šéfa opery Otakara Ostrčila. Stalo se tak ve spolupráci s režisérem Ferdinandem Pujmanem a výtvarníkem Janem Zrzavým, pro nějž to byla jeho první scénografie pro Národní divadlo.