Mezinárodní den děti je pro mnoho koupališť a bazénů významným dnem. Dnes jim totiž končí období dlouhého zimního spánku a znovu nabídnou zájemcům toužebně očekávané vodní radovánky. Proto se SOS – Sdružení obrany spotřebitelů, o.s. rozhodlo upozornit spotřebitele na některá úskalí, která na ně mohou číhat právě na koupalištích.
První zásadní otázkou je čistota vody v koupalištích. Na tu dohlížejí jednotlivé krajské hygienické stanice. Ty také v případě zdravotních rizik spojených s koupáním vydávají nejrůznější upozornění, omezení nebo úplné zákazy koupání. „Informace o kvalitě vody v koupalištích a případná omezení či zákazy koupání naleznou spotřebitelé na příslušných webových stránkách hygienických stanic,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec.
Spotřebitelé jsou však často bohužel při návštěvách koupališť i okradeni. Z příjemného zážitku se tak rázem stane problém. Provozovatelé se totiž mnohdy při uplatňování náhrady škody brání nápisy “Za odložené věci ve skříňkách neručíme.“ „Tímto prohlášením se ale v žádném případě provozovatel nemůže zbavovat odpovědnosti za škodu, která spotřebiteli vznikne v případě, že jsou mu odcizeny věci z šatny či skříňky,“ říká tiskový mluvčí SOS Jan Mišurec a dodává „Spotřebitel má právo na náhradu škody a to ve výši skutečné škody v době odcizení. Tuto ztrátu by měl co nejrychleji nahlásit provozovateli plovárny, nejpozději však 15. den ode dne, co se o škodě dozvěděl.“
V mnoha případech si však v šatně návštěvníci odkládají i cenné věci. V těchto případech, kdy spotřebiteli byly ukradeny šperky, peníze či jiné cennosti jako je například luxusní a drahý mobilní telefon, provozovatel odpovídá pouze do výše 5000,- Kč. Je tedy na spotřebitelích, aby zvážili, zda je dobré nosit cennou věc na koupaliště. Provozovatel koupaliště odpovídá pouze za věci, které jsou uloženy ve skříňkách, v šatnách či v podobných prostorech k tomu určených, ale již ne za věci, které si spotřebitelé nechají na svých dekách či vedle nich.
Během návštěvy koupaliště si návštěvníci také rádi dávají něco dobrého k jídlu či k pití. Zde by SOS chtělo upozornit, že spotřebitelé by si měli dávat pozor především na správnou míru piva či limonád. A v případě, že se jim jí nedostane, tak správnou míru u prodejce reklamovat. Spotřebitelé by si měli navíc při nákupu dát pozor na dobu spotřeby či dobu minimální trvanlivosti různých potravin, které si kupují pro zpříjemnění letního dne. Výrobky s prošlou dobou použitelnosti prodávající nesmí vůbec nabízet.