Češi sice mají o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů značný zájem, vyřešit se však touto cestou nepodařilo zhruba 60 procent uzavřených případů. Mimosoudní řešení sporů je v Česku možné od loňského dubna, přičemž celkem je evidováno bezmála 2000 těchto případů.
Nejčastějším předmětem sporů jsou neuznané reklamace a neakceptování práva na odstoupení od smlouvy. Projekt mají na starost kontaktní místa, která provozuje Hospodářská komora ČR a spotřebitelské organizace.
Jana Francová z tiskového oddělení HK sdělila, že od loňského dubna do letošního 10. června kontaktní místa evidovala celkem 1948 žádostí, či pokusů o vyřešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou. Uzavřeno bylo 1432 případů, přičemž 860 z nich bylo ukončeno bez výsledku. Důvodem byla neochota protistrany či její nesouhlas s tímto způsobem řešení spotřebitelských sporů, anebo odstoupení od již avizované mediace.
Třetina z uzavřených případů (483) byla vyřešena kvalifikovanou radou, tedy vysvětlením věci po kontaktování protistrany ke spokojenosti obou stran. Zhruba šest procent sporů (88) bylo vyřešeno prostřednictvím takzvané mediace a v jednom případě spor skončil u rozhodčího řízení.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je založeno na dobrovolné účasti obou stran. Spotřebitelé či podnikatelé, kteří chtějí spor řešit tímto způsobem, musejí nejprve informovat jedno z 14 kontaktních míst HK nebo se obrátit na spotřebitelské organizace, které těchto míst provozují osm.
Pokud se obě strany shodnou na řešení sporu pomocí smírčího řízení, určí si nezávislého mediátora, který se je bude snažit dovést k dohodě. Jestliže neuspěje, přijde na řadu arbitráž u rozhodčího soudu, jejíž výsledek bude závazný pro obě strany.
Nový systém sice není úplně zdarma, ale náklady jsou výrazně nižší než u klasického soudního řízení. V první a druhé fázi sporu žádná ze stran poplatky neplatí. Pokud se spor za pomocí smírčího řízení nepodaří vyřešit a dospěje až do arbitráže, zaplatí navrhovatel rozhodčímu soudu poplatek 800 korun. Ve většině případů iniciují řízení spotřebitelé, zájem o mimosoudní řešení ale podle zástupců spotřebitelských organizací stále častěji projevují i podnikatelé.