Pokud se řidič stane účastníkem dopravní nehody, při které výše škody na jednom vozidle nepřesáhla 100 tisíc korun nebo nedošlo-li například k omezení plynulosti provozu či zranění účastníků anebo škodě na majetku třetích osob vyjma majetku účastníků dopravní nehody, má od 1. 1. 2009 ze zákona možnost vyřešit dopravní nehodu sám bez přivolání policie. Poměrně velké procento řidičů ale neví, na koho se v této situaci přesně obrátit a jak správně postupovat při řešení a dokumentaci havárie na místě.
Z laického přístupu vzniká řada chyb a řidič tak z pouhé
neznalosti může přijít až o desítky tisíc korun. Pokud už k nehodě dojde, může
její účastník požádat o pomoc buď některou z asistenčních služeb, nebo využít
pomoci, kterou nabízí Nehodová služba. Rozdíl mezi oběma službami je ale
poměrně velký a dobrá znalost toho, co přesně konkrétní firma nabízí, ušetří
nejen značné finanční prostředky, ale také čas při vyřizování pojistné události.
Asistenční služba je převážně nabízena v rámci havarijního pojištěni nebo
povinného ručení. Její kvalita servisu je tedy ovlivněna nasmlouvanými vztahy
mezi ní a pojišťovnou. Je důležité vědět, že asistenční služba poskytuje pomoc
až po vyřešení dopravní nehody. To znamená, že neřeší nehodu jako komplexní
případ. Nabízí například pomoc v případě poruchy vozidla, odtah vozidla, výměnu
kola apod. To znamená, že asistenční služba sice zajistí odtah pro nepojízdné
vozidlo, ale všechnu administrativu s pojišťovnou si řidič musí zajistit sám.
Nesporným problémem jsou rovněž platební podmínky při odtahu. I v případě, že
řidič má nárok na odtah zdarma, se často stává, že na místě je požadováno
zaplacení předem a konkrétní částka je pak vymáhána na pojišťovně zpětně. Pokud
se tedy klient obrátí na kteroukoli asistenční službu, je velmi důležité
zjistit, na co má v rámci poskytovaných služeb nárok, pro koho je služba
určena, jak velká část je hrazena z pojištění a kolik bude pomoc asistenční
služby stát klienta přímo na místě.
"Asistenční služby poskytují jen zlomek služeb, na které má účastník
nehody nárok, na co naše klienty upozorňujeme. Rovněž se snažíme pomoci všem
příjmovým skupinám. Účastníkem nehod jsou i řidiči, jejichž finanční situace
nedovoluje zaplatit opravu vozidla předem a čekat na proplacení od pojišťovny
několik týdnů. Totéž platí i v případě půjčení náhradního vozidla. Pokud má
účastník nárok na opravu vozidla ze svého pojištění, uhradíme opravu vozidla
sami. Po něm samotném nepožadujeme žádné peníze předem. Vše řešíme přímo s
pojišťovnou," vysvětluje Karol Novák, obchodní ředitel společnosti
Nehodová služba s.r.o.
Pokud účastník dopravní nehody zavolá k jejímu řešení Nehodovou službu, spočívá
její hlavní výhoda v tom, že do procesu řešení vstupuje přímo na místě a
havárii řeší komplexně. Její profesionální technici osobně nehodu zdokumentují,
vytvoří zápis a zajistí odtah. Nehodová služba následně přebere veškeré jednání
a administrativu s pojišťovnou namísto klienta. Nabízená pomoc je navíc pro
řidiče zcela zdarma a k jejímu využití není potřeba předchozí registrace. V
praxi to tedy znamená, že při účasti na dopravní nehodě stačí pouze vytočit
telefonní číslo 725 725 725 a řídit se pokyny operátora na lince. Díky široké
síti poboček je Nehodová služba schopna pomoci téměř okamžitě a na celém území
ČR. Podle statistiky společnosti zasahuje denně v průměru u 200 nehod.
"Velmi úzké vztahy máme také s mnoha firmami, které již pochopily, jak
výrazně jim můžeme ulehčit řešení dopravní nehody nejen přímo na místě, ale
hlavně při administrativě a komunikaci s pojišťovnou," dodává Karol Novák.
Díky přímé účasti Nehodové služby se daří eliminovat i časté pojistné podvody,
které vznikají v nepřítomnosti policie. Protože se mobilní technici řídí
jasnými pravidly řešení dopravní nehody, neexistuje možnost využití pirátských
asistenčních firem. O úzké spolupráci s pojišťovnami svědčí i využívaní
zelených linek pro nahlášení škod a organizaci odtahu. V případě opravy
poškozeného vozidla využívá Nehodová služba pouze své autorizované servisy.
Zdroj: SOS
Gabriela Straková
ChytráŽena.cz