S obchodníky, nebo i obchodními řetězci to není v dnešní době někdy vůbec jednoduché. Nabídky obchodních řetězců bývají často jen akční, tzn., koupíme-li si chladničku, nebo psací stůl v nějakém řetězci hyper či supermarketu, že máme právo na výměnu zboží. Většinou se jedná rychle, bezodkladně, tzn. - vrácením peněz a to bez ohledu na dobu, kdy se vada výrobku objevila a hlavně, zda výrobek plní funkci... Tzv. vada zjevná, tzn., že je viditelná, ještě však neznamená, že se jedná o vadu způsobenou nekvalitou výrobku, resp. výrobcem. Takováto vada většinou postupuje k odbornému posouzení, zda nedošlo např. k záměrnému poškození zákazníkem. O tomto problému byla již spousta spekulací, televizních reportáží, nač je více zmiňovat...
Skutečně bych chtěla zmínit § 616 Občanského zákoníku, který zcela jasně vymezuje pojem Shoda s kupní smouvou - neboli rozpor. Zcela záměrně uvedu extrémní případ. V obchodě si zakoupíte "svítící propisku" , která má svítit při každém psaném písmenku. Jenže nesvítí vůbec! Co uděláte? Půjdete výrobek reklamovat? To sice můžete, ano, ale pokud jste si zakoupili "svítící propisku, která má svítit" a nesvítí, nebo svítí a přestala svítit do 6 měsíců ode dne, kdy jste ji zakoupili, jedná se o shodu - resp. vysvětleno - o rozpor s kupní smlouvou a máte nárok na vrácení peněz /máte-li účtenku/.
Obchodní řetězce a nejen oni se stále a rádi vracejí k reklamacím, na které se vztahuje lhůta 30 dnů, bohužel však §616 Obč. zák. hovoří jinak...
Pokud se vada na výrobku objeví do 6 měsíců od jeho koupě, vada je neodstranitelná, nebo výrobek svojí povahou neplní funkci, nesplňuje podmínky v propagaci výrobku, jedná se o shodu s kupní smouvou.
Nárokovat můžete vrácení peněz, nebo klasickou reklamaci. Záleží na vás...!
Vikitorie – čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz