UV filtr
Základním parametrem při výběru slunečních brýlí je kvalitní UV filtr, to znamená 400 nm (nanometrů). Číslo bývá uvedeno buď na čočce nebo na přiloženém letáku. Abyste měli jistotu, že informace nelže, pořizujte si je vždy jen u certifikovaných prodejců. Za volantem ale paradoxně síla UV filtru nehraje až takovou roli. Skla totiž poskytují proti UV záření částečnou ochranu.Tmavost skel
Až vám bude za volantem nízké slunce svítit přímo do očí, nebude klíčový UV filtr, ale tmavost skel. Propustnost světla a UV filtr jsou totiž dvě různé věci. Tmavost se uvádí v hodnotách od 0 do 4, kdy 0 a 1 propouštějí téměř všechno světlo a 4 je nejtmavší, takže nejméně propustná. Pro řidiče jsou nejvhodnější brýle s tmavostí 3. Pozor, určitě za volantem nenoste brýle se stupněm 4, zde je propustnost tak slabá, že by to mohlo být nebezpečné.Polarizace
V souvislosti s řidiči se často mluví o polarizačních brýlích. Polarizace je speciální úprava čoček, díky které mají menší propustnost odraženého světla. To přijde vhod třeba u vody, pro řidiče na podzim jsou pak takové brýle skoro povinností – silnice po dešti se s nimi nebude téměř lesknout.Polarizace se dá provádět i na dioptrických brýlích. Další úprava čoček, která přijde speciálně za volantem u dioptrických brýlí vhod, jsou kontrastní filtry. Ty při menší viditelnosti a šeru, které na podzim přibývá, zvyšují kontrast a díky tomu zlepšují viditelnost.
Barva skel
Poslední, na co by měli řidiči u slunečních brýlí dbát, je barva skel. Černá skla chrání před velkým světlem, šedá skla se hodí pro běžné denní nošení. Pro kombinaci řízení a podzimu doporučuji oranžové čočky. Brýle s oranžovými skly zlepšují viditelnost a zvyšují kontrast. Právě v šeru nebo v mlze vám přijdou vhod.
Zdroj, foto: VašeČočky