V nejvyšším patře věže centra DOX představuje svůj poslední projekt španělský konceptuální umělec Juan Garaizabal. Navazuje tak na předchozí realizace v rámci vlastního uměleckého konceptu nazvaného Mamoria Urbana. V Praze vystaví svou komplexní práci, ve které se osobitým uměleckým způsobem pokouší o „obnovu“ další významné historické budovy – českého Betlémského kostela v Berlíně.
Zničený chrám byl v Německu sídlem české komunity a symbolem česko-německých vztahů. Prezentace jeho modelu v Praze a následné vztyčení kovové konstrukce v Berlíně, která kopíruje skutečnou velikost a tvar kostela, je kromě uměleckého zážitku i odkazem k historii česko-německých vztahů.
JUAN GARAIZABAL: Kostel v pohybu / Wandering Church (27. 1. – 18. 4. 2011)
Juan Garaizabal (narozen 1971 v Madridu) je konceptuální umělec specializující se na vytváření a transformaci interaktivních prostorů, které mu slouží jako prostředek umělecké výpovědi. V roce 2008 představil koncept Memorias Urbanas (paměť měst), jehož ústřední ideou je poukázat na zaniklé budovy, monumentální absence v městském prostoru, a energie, které kolem nich vznikají. Prostřednictvím kovové konstrukce vybavené světelnými a akustickými prvky zhmotňuje Garaizabal ducha již zmizelých staveb, které měly svého času veliký význam. K těmto projektům patří obrysy staré Bukurešti, Královský palác ve Valencii, český Betlémský kostel v Berlíně, Tuilerijský palác v Paříži, Old London Bridge v Londýně nebo Paço da Ribeira v Lisabonu.
V nejvyšším patře věže centra DOX představuje Garaizabal model monumentálního projektu, jehož cílem je „obnovit“ zmizelý český Betlémský kostel (Böhmische-Bethlehemskirche) v Berlíně. Tato stavba má v česko-německé historii jedinečné postavení. Chrám byl centrem české komunity, náboženských uprchlíků žijících v Berlíně až do roku 1943, kdy byl těžce poškozen bombardováním. V roce 1963 byl stržen a místo se stalo součástí „Checkpointu Charlie“. Americký podnikatel, který pozemek koupil po pádu Berlínské zdi, vyslechl žádost české komunity a vyjednal s městem, že místo, na němž původně kostel stál, zůstane prázdné. Po dvou letech pátrání po stopách zmizelého kostela, které začalo u mozaiky odrážející půdorys kostela na chodníku Bethlehemkirchplatz, shromáždil Garaizabal početné dokumenty nalezené v Berlíně a České republice.
Cílem projektu je znovu ztvárnit kostel v jeho původní velikosti – do výšky 30 m, což je zhruba výška desetipatrové budovy - na jeho autentickém místě v Berlíně. Tomu předchází prezentace projektu v Praze, v hlavním městě oblasti, ze které uprchlíci pocházeli a která byla inspirací estetického a etického obsahu původního kostela. Výstava v Centru současného umění DOX představuje kreativní proces umělcovy práce, jehož vyústěním je model s názvem „Understanding Bethlehemskirche“ (Porozumění Betlémskému kostelu) o výšce 4,75 m.