Vytvořte školákovi pohodlné prostředí
Děti je čím dál těžší motivovat k učení v prostředí plném počítačů, televizí a hraček. Začněte navozením přátelské a uvolněné atmosféry, aby měl školák s psaním spojené pozitivní zážitky. Nenechte dítě, aby si psalo úkoly vleže na koberci nebo u konferenčního stolku v obýváku. Dopřejte mu klidné a příjemné místo s vlastní židlí a psacím stolem, kdy oba kusy nábytku odpovídají jeho výšce. Nezapomínejte na správné osvětlení.
Dohlédněte na správné držení těla a dítě případně nenásilně opravujte. Důležité je zejména to, aby školák seděl na celé židli, nohy svíraly pravý úhel v kolenou a pohodlně dosáhly na zem. Hlava musí být narovnaná kvůli správné vzdálenosti očí od sešitu a co nejmenšímu namáhání krční páteře.
Uvolněné ruce jsou základ
Dalším krokem je nácvik úchopu psacího nástroje. Ten by měl držet školák takzvaným špetkovým úchopem v dolní části tužky tak, aby se prsty neprohýbaly. Psací nástroj by neměl svírat křečovitě, ale uvolněnou rukou. Zkuste s ním před každým psaním jednoduché cvičení na uvolnění celých paží (psaní osmiček pažemi ve vzduchu) a hlavně kloubů (krouživé pohyby v zápěstí, mačkání a uvolňování pěsti) a prstů (imitujte hru na klavír nebo solení chleba).
Dbejte také na to, aby dítě vědělo, která je jeho dominantní ruka a jedině tou psalo i kreslilo. Na trhu existuje spousta pomůcek speciálně určených pro praváky i pro leváky. Rozhodně už dnes děti nepřeučujeme z leváctví na praváctví. Před tím, než se dítě pustí do psaní psacím písmem, je vhodné, aby mělo zvládnuté psaní pravidelných tvarů a tiskacích písmen. Pro nácvik správného sklonu písma pedagogové doporučují natočit roh sešitu mírně vzhůru – u praváků pravý a u leváků levý.
Vsaďte na kvalitní psací pomůcky
Psací potřeby pro mladší školní děti nakupujte ve specializovaných obchodech a poohlédněte se po osvědčených značkách. Zpočátku volte co nejměkčí psací náčiní. V době, kdy ještě dítě nepíše perem, je vhodná tužka s tvrdostí B nebo HB. Vsaďte na ergonomicky tvarované psací potřeby v kombinaci s pogumovaným povrchem, kterých je dnes na trhu velký výběr. Pro školáka mají hned několik výhod: tužka dítěti v ruce neklouže a je přesně definováno, v kterém místě ji má uchopit, nedochází k otlakům a únavě ruky při delším psaní a navíc se díky nepravidelnému povrchu nekutálí po stole.
Tipy na závěr
• I když už používání plnicích per školy nevyžadují, minimálně na procvičování psaní tuto pomůcku doporučuji. Pomáhá totiž nejlépe ze všech psacích nástrojů zdokonalovat jemné motorické dovednosti a vnímání tlaku na pero. U moderních plnicích per se nemusíte bát inkoustové pohromy, mají poměrně sofistikovaný mechanismus, který psaní s nimi usnadňuje.
• Děti, které jsou zvyklé si kreslit nebo vybarvovat obrázky, mají lepší předpoklady pro správné psaní. Pokuste se u svých ratolestí vzbudit zájem o kreslení a i při něm trénujte správné návyky, nejlépe už v předškolním věku. Nejlepší je malování štětcem, dítě totiž musí uvolnit ruku tak, aby byl tlak optimální a stopa štětce byla plynulá.
• Nepřetěžujte dítě dlouhými úlohami, při kterých ztrácí motivaci a pozornost. Úplní začátečníci by neměli psát déle než 10 minut. S postupem školní docházky tuto dobu přiměřeně prodlužujte s přihlédnutím na individuální potřeby a schopnosti školáka.
• Nezapomínejte, že špatně zafixované psací návyky se dají v budoucnu jen těžko napravit. Snažte se proto ty správné co nejdříve zautomatizovat. Pokud si něčím nejste jisti, neváhejte to zkonzultovat s paní učitelkou.