Podle PhDr. Zdeňky Sládečkové je kladen význam na používání deodorantů a antiperspirantů s ohledem na partnerský vztah (seznamování, partnerské soužití) a společenský kontakt obecně.
1. Vůně a pachy hrají významnou roli v celé přírodě
V rostlinné říši vůně nejen zajišťují opylení, ale raritně u masožravých rostlin i obživu. Vůně zde je smrtelnou léčkou.
V živočišné říši si čich uchovává v mnoha případech svůj přednostní signalizační význam před ostatními smysly. Zvířata „čtou“ z pachů zprávy rozličného druhu – pohlaví, věk, zdravotní stav či připravenost k rozmnožování. Často v období vhodném k sexuálnímu chování zanechávají výrazné pachové značky, které mají přitáhnout pozornost. Zápach je též někdy obranný prostředek, např. u tchořů.
V lidské společnosti – komunikace typu já : oni - se snižuje význam čichu před zrakem a sluchem a ztrácí se schopnost ve vůni „číst“. Proto též klesá potřeba uchovat si své tělesné pachy, ale naopak vzrůstá potřeba komunikovat verbálně. Přirozené pachy jsou potlačovány, neutralizovány, vnímány nepříjemně. Za tímto účelem vyrábí moderní doba antiperspiranty a deodoranty. Jejich užívání patří ke kultivaci každého člověka a do jeho základní hygieny;
V ČR zatím v tomto směru doháníme vyspělý svět ve starších generacích zůstávají mýty, např. „že muž má páchnout jako kozel“, nebo že nejlepší obrana proti pocení je voda a mýdlo. Moderní generace však jednoznačně používání antiperspirantů , deodorantů či vůní začleňuje i do běžné hygieny. Většina výrobců se nezaměřuje na výrobky jen pro ženy, ale také pro muže.
Vůně nebo nevůně ovlivňují utváření Hallo efektu, tj prvního dojmu, jenž je základním kamenem trvalého postoje a hodnocení jedince jeho sociálním okolím.
2. Typy dyadické komunikace a význam antiperspirantů a deodorantů v ní
a) komunikace já : já
Situace v oblasti tělesné hygieny, pocení a tělesných pachů v období puberty nebo klimakteria jsou výraznou součástí vnímání sebe sama, obrazu o sobě a sebehodnocení. Dobrá péče o sebe totiž dodává jedinci pocit čistoty a svěžesti, ale zvyšuje jeho odvahu, sebedůvěru a sebejistotu ve výkonu. Tím podporuje šance na úspěch i pocit psychického klidu a pohody v člověku. Nedokonalá péče může vytvářet i komplexy méněcennosti.
b) komunikace já : ty,
tedy já a nějaká další osoba, tj. komunikace ve dvojici.Užívání antiperspirantů a deodorantů se zvyšuje i přesto, že je po aplikaci na své tělo obvykle ani na sobě přímo nevnímáme, necítíme. Počítáme s jeho efektem v našem nejbližším sociálním okolí a při přímé komunikaci s nějakou osobou, se spolupracovníky, nadřízenými, podřízenými, přáteli nebo na úřadě.
Psychologicky optimální by bylo potlačit své tělesné pachy antiperspiranty či deodoranty a být co do pachových informací o sobě hodně bez vůní a pachů, být neutrální. Vnímají-li nás ti druzí neutrálně, snáze s námi komunikují, nijak s nimi totiž nemanipulujeme. Vyhneme se též způsobení obtíží u pacientů na vůně alergických. Vyhneme se „podvědomému“ odmítnutí nebo odtažení se od naší osoby v případě, kdy by náš parfém nebyl druhé straně příjemný.
3. Seznamování v souvislosti s antiperspiranty a deodoranty
Při seznamování ještě svůj protějšek dobře neznáme. Proto je zde též nejvýhodnější neutrální nebo velmi jemná osobní vůně i velmi kvalitní vůně může protějšek „odehnat“ nehledě na to, že se stále zvyšuje procento alergiků.
Užití antiperspirantů a deodorantů je pro seznamované osoby zprávou, že je dotyčný kultivovaný a snaží se o optimálně přijatelný dojem o sobě, že je přátelský a otevřený komunikaci.
Užití antiperspirantů a deodorantů vede k lepší sebeprezentaci, k jistějšímu a uvolněnějšímu projevu.
Užití antiperspirantů a deodorantů a vůní je při seznamování velmi vítáno a je při výběru partnera důležitou okolností. Většina lidí o sobě tvrdí, že je osobní vůní partnera ovlivněna a naprostá většina si užívání těchto prostředků u partnera přeje.
4. Partnerské soužití a antiperspiranty/deodoranty
Výběr prostředků, které mají byť jemnou vůni je vhodné učinit tak, aby vůně vyhovovala i partnerovi. Je důležitější vonět tomu druhému. Některé osobní pachy vyvolávají odpor a v minulosti zcela zabraňovaly soužití. To je naštěstí díky antiperspirantům vyřešeno.
Na počátku soužití je výhodnější používat stále stejné prostředky a vůně a fixovat tak v partnerovi jedinečnou vlastní pamětní stopu. Tím se stává i součástí citového pouta.
Po určité době trvání soužití je výhodnější občas značky a zejména vůně střídat. Ruší se tak částečně vliv monotonie a stereotypie ve vztahu.
Petra Mašková
Chytrá Žena.cz