Před začátkem pěstitelské sezony se spotřebitelé ptají, jakou mají možnost reklamovat sadbu cibule, sazenice, stromky apod., pokud jim nevzejde nebo vyroste něco jiného než kupovali. Rádi bychom vám proto problematiku reklamace výsadbového materiálu více přiblížili.
V zásadě prokázání, že šlo o vadný kus a spotřebitel dodržel stanovený postup bude těžké. Je sice na prodávajícím, aby prokázal, že nešlo o vadný kus, ale když namítne, že spotřebitel nedodržel správný postup, bude velmi obtížné prokázat opak. Jiná situace nastane v případě, když vyroste něco jiného, než co si spotřebitel zakoupil, tam bude větší šance s reklamací uspět.
Jaké údaje o výrobku musí prodejní doklad obsahovat, aby případná reklamace mohla být úspěšná?
Doklad o koupi musí obsahovat datum prodeje, o jaký výrobek jde, cenu a identifikační údaje prodávajícího. Podnikatel je povinen doklad o koupi vydat, jestliže o to spotřebitel požádá. V případě reklamace je nutné prokázat, že kupní smlouva byla uzavřena a nejsnadnější to bude právě pomocí dokladu o koupi, ale může jít např. i o výpis z účtu (při platbě kartou) či dodací list (zboží na objednávku), nebo svědectví třetí osoby.
Jak dlouhé jsou záruční lhůty u cibulí, sazenic ovocných stromků, keřů, okrasných dřevin apod.?
Při koupi rozmnožovacího materiálu jednoletých druhů, s výjimkou sazenic zeleniny, je záruční doba 1 rok, pokud nebude sjednána doba delší. U víceletých druhů končí záruční doba 1 rok po dosažení vývojového stupně potřebného k určení pravosti odrůdy. U sazenic zeleniny a květin je záruční doba 3 týdny.
Musí kupující dostat tištěnou informaci o tom, jak, kdy a do jakých podmínek (půdní, klimatické) sadbu, stromek apod. zasadit?
Prodávající je povinen informovat o vlastnostech zboží, o způsobech použití a údržby, o nebezpečí, které vyplývá z nesprávného použití. Jestliže je to s ohledem na povahu a užívání výrobku potřebné, je nutné poskytnout tyto informace písemně a to v českém jazyce. Nesplní-li prodejce takovou informační povinnost je možné věc reklamovat pro rozpor s kupní smlouvou dle občanského zákoníku. Dále pokud prodávající nesdělí spotřebiteli postup, jak věc užívat a nejde o pravidla obecně známá, je odpovědný za případnou škodu, která tím spotřebiteli vznikla.
Kdo při úspěšné reklamaci hradí náklady na dopravu?
Nutně vynaložené náklady spojené s reklamací hradí dle občanského zákoníku prodávající. Kupující má právo na náhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací vady, např. odbornou prohlídku včetně znaleckého posudku, je-li nutný, poštovné za odeslání písemností, náklady na přepravu nebo zaslání věci. Pokud to ale povaha věci umožňuje, může kupující vést zboží prodávajícímu osobně a nárokovat si tudíž i cestovné. Vždy ale musí jít o nutný výdaj, tzn. nebyla zde jiná alternativa. Kupující si v takovém případě může nárokovat cestovné, ale opět tu nejlevnější variantu (tzn. uznatelný je vlak, ale nikoli taxi, rychlík ale ne pendolino).
Kdy se může prodejce odpovědnosti zbavit?
Prodejce není odpovědný za vady, pokud ty byly způsobeny jednáním spotřebitele (nedodržení návodu, jak užívat a udržovat), přičemž je po dobu 6 měsíců od převzetí věci na prodávajícím, aby prokázal, že vada byla způsobena špatným zacházením, jinak se má zato, že jde o vadu uznatelnou. Dále pokud jde o zboží ve slevě, tak neodpovídá za vady, pro které bylo zboží zlevněno.