Když poprvé postavíte vedle sebe na lyže dvě děti, z nichž jedno prošlo pohybovou průpravou, a druhé ne, bude mezi nimi vidět zásadní rozdíl už ve chvíli, kdy se dají do pohybu. Dítě zvyklé na pravidelný pohyb podvědomě ví, jak použít svaly, a nejspíš nebude mít žádné větší problémy, jelikož zvládne koordinovat pohyby svého těla, a díky tomu se na lyžích lépe udrží. Druhému, kterému chybí všeobecný pohybový základ, bude zcela jistě nový pohyb a zapojení doposud zahálejících svalů činit větší potíže. Svalová souhra a koordinace pohybů těla jsou základem pro další rozvoj ve všech sportovních oblastech, obecná průprava by proto neměla být rodiči podceňována.
Pozor na nesplněné rodičovské sny a ambice
Bez základní pohybové průpravy se totiž dítko bude mnohem obtížněji učit lyžovat, jezdit na bruslích či na kole. A podle zkušené instruktorky se na něj rodič nesmí zlobit, protože v tomto případě není chybou dítěte, že nemělo možnost si správné návyky osvojit. Často vidíme, že rodiče chtějí po dětech specializovaný pohyb, aniž by jim předtím umožnili získat všeobecný pohybový základ. Dělají to buď z nevědomosti, nebo si tím třeba chtějí splnit nějaký svůj nesplněný sen, ambice… Po určitou dobu nemusí být u pohybově nadaných dětí nedostatek základů znát, ale v drtivé většině rozdíl dřív nebo později poznáte.
Kromě toho může u malého sportovce neúspěch pramenící z nedostatečné průpravy způsobit nechuť věnovat se nejen vybranému sportu, ale i pohybu obecně. V předškolním věku se děti mají věnovat pohybu bez důrazu na dril, výkony nebo vítězství. Cvičení je musí bavit a na lekce by se měly těšit. Jen tak si v sobě vybudují lásku ke sportu, která jim pomůže vytrvat do budoucna, kdy se specializované tréninky často neobejdou bez tvrdé dřiny.
Správný postup a vhodné prostředí
Na předškoláky dobře působí hravé a příjemně barevné prostředí v tělocvičně, nářadí, které je dětem dobře přizpůsobené, proto se ho nejen nebojí, ale láká je, aby si ho vyzkoušely. Důležitý je také měkký povrch po celém prostoru, který dává dětem jistotu, že dopad bude vždy příjemný.Velký důraz klademe na úvod hodiny, kdy se lektor s dětmi přivítá, řeknou si zážitky z uplynulého týdne, což pomáhá dobré aklimatizaci. Teprve pak následuje cvičení na nářadí, to už jsou si děti jistější a také se lépe soustředí.