Superžrout času: Špatně naplánovaná práce
bez určení priorit
Chcete-li odstranit potenciální žrouty času v jejich samém zárodku, mít vysokou produktivitu práce, včasně vypracované úkoly, ale zároveň pohodové pracovní prostředí bez zbytečného stresu, naučte se správně plánovat své aktivity.
![Žena nestíhá Žena nestíhá](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/gopas-zena-nestiha-10.jpg)
To vám pomůže situaci zpřehlednit a správně se rozhodnout, čím začnete. Nehrozí vám, že budete chaoticky přebíhat od jednoho úkolu k druhému a ani jeden nedokončíte včas.
Když si aktivity dobře naplánujete, je třeba se plánu držet. Samozřejmě, že situace je dynamická a důležitost i naléhavost jednotlivých úkolů se mění, ale musíte mít svůj plán pod kontrolou. Tuto snahu se vám budou snažit překazit následující „žrouti času“. Braňte se jim!
Nekoncepční styl práce s poštou
Vašemu pracovnímu tempu ani systematičnosti rozhodně nepřidá neustálé přerušování práce, například kvůli novému e-mailu, který si nežádá okamžitou odpověď. Bude postačující, když budete poštu kontrolovat každých 15 minut v případě, že potřebujete být v soustavném kontaktu s klienty či obchodními partnery. Při běžném režimu stačí kontrola emailů v hodinovém intervalu. Poštu, kterou lze vyřídit do dvou minut, však řešte okamžitě, zbytek si rozplánujte.
Potenciálním žroutem času jsou také emaily, které jsou sice svým obsahem důležité, ale v kolonce Předmět uvedl odesílatel nicneříkající informaci nebo nechal políčko prázdné. Jestliže pracujete s historií vaší pošty a budete se k důležitému mailu vracet i v budoucnu, jednoduše klikněte na řádek Předmět zprávy a připište údaj, který vám později pomůže k jejímu rychlému vyhledání. I takto lze ušetřit čas.
Surfování na internetu v pracovní době
Ožehavým tématem a velkým nepřítelem efektivní práce jsou vaše internetové aktivity, které nijak nesouvisí s vykonávaným pracovním úkolem. Jestliže strávíte v pracovní době jen půl hodiny denně na Facebooku, za měsíc promarníte klábosením s přáteli 10 pracovních hodin.
A to je více než jeden standardní pracovní den, který může uvést vaši práci do časového skluzu. Na druhou stranu, pokud máte klíčové úkoly splněné a cítíte se unaveni, může vám Facebook posloužit jako skvělý způsob relaxace. Jednoduše vypněte, dejte si kávu a promluvte si 15 minut s přáteli třeba o pěstování jahod. Tyto aktivity však musíte mít pod kontrolou.
Nepořádek na stole i pracovní ploše PC
Dbejte na pořádek na vašem pracovním stole, budete ho mít i v mysli.
![Práce na PC Práce na PC](https://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/gopas-prace-u-pc-2.jpg)
To má za následek sníženou koncentraci na pracovní úkony, jejichž zpracování pak trvá déle. Žrouti času číhají také na pracovní ploše počítače, která je zaneřáděná nánosy nepotřebných ikon, v nichž se sotva vyznáte. Zredukujte jejich počet a nechejte si jen takové, s nimiž pravidelně pracujete.
Chaotické ukládání souborů do počítače
Pokud si nechcete systematicky komplikovat život, přestaňte s chaotickým ukládáním dat do vašeho počítače bez umístění do vhodně pojmenované složky a navíc pod nic neříkajícími názvy. I když je to v danou chvíli rychlé a pohodlné, nevědomky si vytváříte silného žrouta času i zde. Většina systémů automaticky ukládá všechny položky do složky Stažené soubory.
Sice budete mít všechna data na jednom místě, ale dříve nebo později se v nich přestanete orientovat a hledáním toho pravého souboru se budete zbytečně zdržovat. Zařiďte si to lépe, buďte pečliví a vytvořte si vlastní systém ukládání dat, ve kterém se neztratíte.
Podceňování zálohy důležitých dat
Pozornost věnujte také zálohování důležitých dat, ať už se jedná o firemní poštu, tabulky, grafy, prezentace či veškeré soubory, s nimiž budete dříve nebo později znovu pracovat. Obnova ztracených nebo poškozených dat je časově náročná i pracná a v některých případech dokonce zhola nemožná. Nechcete přece dělat jednu práci dvakrát, že? Jestliže nevíte, jak se záloha dat dělá, obraťte se na vašeho IT kolegu, který vám jistě rád poradí.
A dobrá rada na konec: používejte Paretovo pravidlo
Na závěr je na místě upozornit, že podle univerzálního Paretova pravidla způsobuje 20 % žroutů času až 80 % časové ztráty našeho pracovního fondu. Udělejte si proto malou analýzu svých činností a zjistěte, které lapače času vás nejvíce brzdí.
U někoho to může být nekontrolované surfování na internetu, u jiného zase nepřiměřené dlouhá délka komunikace s nedůležitými zákazníky, u dalšího zaměstnance je to třeba klábosení s kolegy. Podaří-li se vám alespoň některé z nich omezit či zcela eliminovat, sklidíte ovoce v podobě lepších pracovních výsledků.