Každý, kdo si zakoupí letenku samozřejmě očekává, že bude přepraven letem uvedeným na letence. Může však nastat situace, kdy je prodáno více letenek na příslušný let, než je kapacita letadla. V takovém případě musí letecká společnost odmítnout vstup nějakému cestujícímu na palubu.
Pokud nastane takováto situace, musí letecká společnost učinit nejprve výzvu, zdali se nenajde dobrovolník, který by se vzdal letu. Jestliže se najde dobrovolník, který ustoupí od své rezervace, musí být takovému cestujícímu nabídnuta možnost volby mezi náhradou pořizovací ceny letenky a zároveň také zpáteční let, připadá-li v úvahu, či přesměrování za srovnatelných dopravních podmínek při nejbližší příležitosti na cílové místo cestujícího.
Pokud se nenajde dostatečný počet dobrovolníků, může letecká společnost odepřít vstup na palubu vybraným osobám i proti jejich vůli. Pokud je cestujícímu proti jeho vůli odepřen vstup na palubu, je povinností letecké společnosti poskytnout této osobě odškodnění podle následujícího klíče:
- 250 EURO u všech letů o délce nejvýše 1500 km,
- 400 EURO u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 km do 3500 km,
- 600 EURO u všech ostatních letů (tj. např. mezikontinentální lety).
Zároveň odepřeným osobám musí být umožněno přepravit se v nejbližším možném termínu do cílové destinace či jim musí být vyplacena pořizovací cena letenek. Jestliže cestující využije náhradní let, může letecká společnost snížit odškodnění o 50 %, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný přílet původně rezervovaného letu o dvě hodiny, jde-li o lety v délce nejvýše 1500 km, o tři hodiny, jde-li o lety v rozmezí 1500 – 3500 km a o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.
Cestujícím, kterým byl odepřen přístup na palubu, musí být poskytnuta zvláštní péče. Cestujícím musí být nabídnuta strava a občerstvení a v případě nezbytnosti nocování, také ubytování, včetně přepravy do hotelu, či jiného ubytovacího zařízení. Cestující také může žádat o poskytnutí dvou telefonních hovorů, dvou zpráv faxem, nebo elektronickou poštou.
Je povinností leteckého přepravce předat každému cestujícímu, kterému byl odepřen vstup na palubu, informace o pravidlech pro náhradu škody a pomoc. Na závěr je nutné uvést, že výše uvedené náhrady se nevztahují zejména na případy odepření vstupu na palubu z důvodů nedostatků v cestovních dokladech, ze zdravotních a bezpečnostních důvodů.
Byla vám změněna třída na vyšší nebo nižší?
Pokud vás letecká společnost umístí do vyšší třídy než na jakou zní vaše letenka, nemůže po vás chtít žádné dodatečné platby. Pokud nastane opačná situace, tedy budete umístěni do nižší třídy, než na jakou zní vaše letenka, je povinností přepravce nahradit cestujícímu:
- 30 % z ceny letenky u všech letů o délce nejvýše 1500 km,
- 50 % u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů v délce od 1500 km do 3500 km,
- 75 % u všech ostatních letů, včetně letů mezi evropským územím členských států a francouzskými departmenty.
Přejeme vám létání bez komplikací.