Kapela Cain Da Breth vydala v roce 2008 album s názvem Sanas. Cain Da Breth nejraději hrají na zajímavých, lépe menších místech, kde je dobrá akustika a večerní atmosféra dodává hudbě správnou náladu. Dnes se s členy můžete seznámit v rozhovoru.
Můžete se našim čtenářkám a čtenářům blíž představit? Kdo na co hraje, kdo co umí?
Démonika: Předně zdravíme čtenářky i čtenáře.
Kapela Cain Da Breth funguje od podzimu roku 2003, kdy jsme ji se Samuelem Hainem založili jako účelové akustické duo – kytara, perkuse, zpěv - pro jedno jediné vystoupení na soukromé akci na hradu Točník. Vystoupení mělo ale takový úspěch, že jsme hned na místě dostali nabídky dalšího hraní, a tak vlastně vznikla kapela.
Samuel Hain: Z toho jasně plyne, že jsme spíše produktem show byznysu. Kapelou, která byla vytvořena na základě poptávky.
Démonika : V průběhu času se k nám připojil Václav Polívka na housle, violu a zobcovou flétnu. Přidal se k nám vlastně během jednoho z koncertů a s kapelou pak už setrval. Dlouhou dobu jsem velice stála a dost lobovala za doplnění sestavy o violoncello, protože mám ráda jeho zvuk. To se nám podařilo v roce 2006 s Léan Cobail, kterou pak v roce 2009 vystřídal současný cellista Petr Janek.
Václav a Petr se hraním živí, takže je to pro nás velká čest a svým způsobem i závazek, že s námi vystupují. Jejich přítomnost průběžně zvyšuje kvalitu kapely jako celku, protože pro nás, laickou polovinu uskupení, je to věčná výzva, snažit se jim aspoň trochu dorovnat v kvalitě muzikantského projevu.
Samuel a já máme svá civilní zaměstnání a hudbu jako velkého koníčka, kterému věnujeme hodně času. Samuel v kapele zpívá a hraje na perkuse, já zpívám, hraju na kytaru, píšu texty a vlastně celou kapelu tak nějak udržuji v chodu, nebo se o to aspoň snažím.
Jinak všichni samozřejmě umíme hrát na nervy, hlavně jeden druhému, když na to přijde.
Václav Polívka: Moje účast je důsledkem toho, že nerad hudbu poslouchám, kromě geniálních provedení geniálních skladeb. Takže když mě někdo zve na koncert, navrhnu mu, že si tam s ním zahraju, což má mnoho výhod - když to ten člověk odmítne, většinou už mě pak nikam nezve, když to přijme, má zajištěno, že tam opravdu budu a já mám jistotu, že nebudu během akce přemýšlet, jak by se to dalo zlepšit a nutí mě to udělat všechno proto, abych svojí účastí věc skutečně vylepšoval, kromě toho jako účinkující neplatím vstupné a stávám se honorovaným interpretem (někdy). Když se to povede, jsem občas pozván znovu. A tak to bylo i s Cain Da Breth.
Máte převážně vlastní repertoár nebo převzatý?
Démonika: Repertoár Cain Da Breth je z 99 % vlastní. Písničky vznikají tak, že napíšu text a vytvořím k němu základní melodickou linku s kytarou. Tuto „kostru” pak společně dotváříme na zkouškách – vymýšlíme vokály, zajímavý doprovod pro smyčce a různá další ozvláštnění. Často třeba zbytku kapely osvětluju pozadí textu, aby všichni věděli, o čem píseň je a tím se všem společně podařilo vytvořit tu správnou atmosféru. Největší radost mám, když to pak všechno dohromady funguje a i posluchači, kteří nevládnou dobrou angličtinou, přesto přesně vycítí náladu písně.