Autor: Kolektiv autorů
Nakladatelství: CPress
Datum vydání: 13.8. 2014
Brožovaná vazba, šitá nitmi
Formát: 145x205 mm
Počet stran: 208
Cena: 149 Kč
Dětská sexualita je v naší společnosti stále velmi citlivé i tabuizované téma. Často tedy dochází k tomu, že dospělí neví, jak s dětmi o sexualitě hovořit a jak jim pomoci při řešení jejich intimních problémů. Cílem této publikace je předat čtenářům z řad rodičů, pedagogů, vychovatelů a sociálních pracovníků nejen potřebné informace, ale seznámit je také s modelovými příklady z praxe a přinést inspiraci pro další výchovné či vzdělávací působení.
Autoři, z nichž většina pracuje, či pracovala ve Sdružení Linka bezpečí, v knize popisují zásady komunikace s dětmi a dospívajícími o sexualitě, věnují se problematice homosexuální orientace a coming outu, sexuální problematice mladých lidí se zdravotním postižením a na modelových příkladech uvádí praktické zkušenosti z práce s klienty a klientkami.
V knize Děti a jejich sexualita
se dozvíte:
*Co je sexualita a její tabu
*Jak s dětmi mluvit o sexualitě
*Co je problematika genderu a sexuality u dětí a dospívajících
*Coming out neboli objevování vlastní sexuality
*Praktické zkušenosti
Ukázka z knihy Děti a jejich sexualita:
Slovníček pojmů:
Borderwork: Aktivity mezi chlapci a děvčaty, ve kterých se zvýrazňují rozdíly mezi těmito dvěma skupinami. Například hra na honěnou, kde chlapci honí dívky.
Gender: Existuje mnoho pojetí toho, co gender vlastně je, od toho názoru, že muži se od přírody chovají jinak než ženy (muži jsou z Marsu, ženy z Venuše) po chápání genderu jako naučených interakcí, které jsou vhodné pro chlapce a dívky.
Genderová socializace: Postupné učení se takovému chování, které odpovídá jednotlivému
genderu.
Hegemonní maskulinita: Ve společnosti rozšířený obraz ideálního muže a jeho jednání
a chování, kterého se snaží muži dosáhnout. Často je spojován s velkými příjmy, vedoucí pozicí, agresivitou, arogancí, velkým majetkem. Častou charakteristikou je vnímání žen, a obecně vzato všech ostatních, jako by byly určeny pro naplnění jeho potřeb. Protože gender není vázán na pohlaví, mohou naplňovat charakteristiky hegemonní maskulinity i ženy.
Kategorie pohlaví: Charakteristiky, kterými je možné dávat ve společnosti najevo příslušnost k jednomu nebo druhému pohlaví, jako například sestřih vlasů, oblečení.
Pohlaví: Primární pohlavní rysy (vagina, penis, případně chromozomové určení) spojené s mužskou nebo ženskou postavou. Pohlaví jako takové neumožňuje rozlišování lidí na muže a ženy v běžném společenském styku.
Toxicita genderu: Negativní dopady, které na člověka má jednání, které je spojené hlavně s jedním nebo druhým pohlavím. Například umírání mužů ve válkách je bráno jako toxicita genderu.
Problematika genderu a sexuality u dětí a dospívajících
Úvod
Následující kapitola má za cíl představit koncept genderu, respektive jedno z jeho uchopení, a krátce popsat, jak dochází k tomu, že se ze skupiny novorozených dětí stávají dívky a chlapci. Budeme se přitom věnovat především tzv. borderwork, neboli práci na hranicích mezi dívkami a chlapci, které si oni sami vytvářejí. Borderwork jsou, zjednodušeně řečeno, jakékoli aktivity, kdy se jak dívky, tak chlapci snaží, aby vznikly dvě odlišitelné skupinky, jedna dívčí, druhá chlapecká. Třeba taková hra na honěnou mezi dívkami a chlapci je příkladem borderwork. A dotkneme se v neposlední řadě také toho, jaký vliv má gender na sexualitu u chlapců a dívek.
Využijeme přitom přístupů, které se zaměřují především na interakce mezi jedinci a na aktivní
konstrukci genderu. Je zřejmé, že pokud se čtenářky a čtenáři budou chtít blíže seznámit jak s problematikou genderu, tak s oblastí genderové socializace, pak se před nimi otevře daleko širší prostranství sahající od psychologizujících teorií (viz Barša, 2002) až po dekonstrukci genderu (Butler, 1990). Proto prosím čtenářky a čtenáře, aby brali tento text čistě jako úvod, jako náhled na téma genderové problematiky. Pro podrobnější pohled na genderovou socializaci je možné využít texty Pavlíny Janošové (2008) a Claire Renzetti a Daniela Currana (2003). Pro teoretické uchopení genderu je pak vhodné nahlédnout do knihy Pavla Barši (2002).
Dříve než se podíváme blíže na defi nování pojmu gender, je potřeba vymezit, co máme na mysli, pokud se bavíme o sexualitě. Ray a Meaney (2007) tvrdí, že jakkoli je sexualita běžnou součástí našeho života, je předmětem ztvárnění mnohých uměleckých i neuměleckých děl a je často součástí různých restrikcí a předpisů, je složité ji jasně nadefi novat. Foucault (1999) tak například poukazuje na to, že snaha vymazat sexualitu z kontextu výchovy vedla k rozdělování kolejí na chlapecké a dívčí a k dalším podobným zásahům, které ve své podstatě zvýraznily rozdíly mezi muži a ženami a učinily tak sexualitu výraznější. Proto budeme pro tuto kapitolu považovat za sexualitu to, co společnost vnímá jako vše, co se vztahuje k fyziologickým pochodům spojeným se stimulací genitálií.
Knihu Děti a jejich sexualita - rádce pro rodiče a pedagogy koupíte v knihkupectví a na internetových stránkách nakladatelství Albatros Media.
Vendula Vrablová
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz