V dnešní době, kdy nestačí být pouze dobrý, ale je od nás vyžadováno mnohem víc, je času neustále málo. Čas hrozně letí. Je měrnou jednotkou pro každou naši činnost. Najít dnes člověka, který je úspěšný a zároveň neuštvaný - to je hotové kouzlo!
Proto se nesmíme nechat okrádat o ten drahocenný čas. Je třeba s ním nakládat podle našich vlastních představ. Čas je vaše aktivum, proto s ním nakládejte rozumně a naplánujte si, jak s ním naložíte. Pokud máte jasno ve svých úkolech, máte jasno i v tom, co spěchá, co je urgentní, neodkladné anebo co naopak může ještě počkat. Zkuste tedy odhadnout, kolik času vás vyřízení toho kterého úkolu bude stát.
Každý z nás se již pravděpodobně setkal s pojmem zloději času, a ty je právě potřeba z našeho života vytěsnit.
Nestanovujme si nereálné cíle. Chybí nám seřazení úkolů podle důležitosti, neschopnost odlišit důležité od prioritního, neschopnost delegovat některé z našich úkolů na kolegy v práci nebo na rodinné příslušníky. Také často neumíme říci ne a zbytečně si tak nabereme úkoly, o kterých už předem víme, že je včas ani splnit nebo dokončit nezvládneme. Při své práci se nesmíme nechat rušit. Také je důležité nesnažit se všechno dělat sám.
I nepořádek na našem pracovním stole může vyvolávat pocit spousty nedokončené a čekající práce. Je třeba s ním zatočit co nejdříve. Pravidelně, alespoň jednou za měsíc byste měli vytřídit věci ležící na pracovním stole. Dokumenty založit do složek, nepotřebné věci skartovat. Potřebné věci smysluplně uspořádat na stole. Přeplácaný pracovní stůl nás v podvědomí totiž rozčiluje.
Máte rádi kávu, kávičkujete i několikrát denně? Zkuste si spočítat, kolik času za den vám takové kávičkování zabere. Přidá-li se ke kávičce vždy i rozhovor s kolegyní, je toho promrhaného času ještě mnohem víc. Proto zkuste držet své každodenní kávičkování pod kontrolou.
A pak jsou tu soukromé telefonáty. A také ty neefektivní pracovní telefonáty. Před vytočením telefonního čísla si v hlavě projděte, co chcete během telefonátu vyřešit a kolik času jím můžete strávit. Problémem mohou být i telefonáty neočekávané. Zkuste je udržovat ve věcné a stručné rovině. Ihned na začátku hovoru se pokuste zjistit, co je skutečná příčina hovoru. V případě, že problém neumíte vyřešit hned, vyžádejte si tel. číslo a za chvíli zavolejte zpět.
Už hned na začátku pracovní doby můžete ušetřit dokonce i desítky minut… Kus řeči s kolegou, káva nebo čaj na zahřátí, aktuální zprávy na internetu, to vše nemilosrdně polyká váš čas. Snažte se proto začít pracovat do 15 minut po příchodu do zaměstnání. Je lepší vyspat se o půlhodinu déle ve vlastní posteli než se neefektivně zahřívat v práci třeba i hodinu.
Tak to jsme přinesli několik osvědčených rad, které lze využít jak v pracovním, tak v soukromém životě.
Autor:Bea1