Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Čtvrtek 28.11. 2024
Dnes má svátek René
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Mediální stereotypy

15. 04. 2012 | Zajímavosti
Média  různých typů nás, ať chceme, či nechceme,  provází na každém kroku. Odráží hodnoty, které platí či převažují ve společnosti a tím pádem také vytváří určité stereotypy. Stereotypy jsou součástí našeho každodenního života,  kromě negativ mají také pozitivní stránky jako je pomoc orientovat se ve světě, nebo umožnění mezigeneračně přenášet poznání. Jsou ovšem také zdrojem utváření nejrůznějších  předsudků. V  médiích  se zřetelně odráží skutečnost jako hodnotově zatížená konstrukce - ať už jde o sociální, genderové nebo etnické vztahy.

V mediální praxi se tato hodnotová příznakovost projevuje především ve stereotypním zobrazování - média přebírají stereotypy dané společnosti  či dané skupiny. Stereotyp je ustálený, navyklý vzorec myšlení nebo chování. Vzniká na základě zjednodušení reality.

Nejčastějším mediálním stereotypem je tzv.  genderový stereotyp označovaný zpravidla metaforickou polaritou "veřejný muž - soukromá žena".
Genderové  (rodové) stereotypy vznikají důsledkem rozdílného hodnocení mužů a žen. Podávají zjednodušující obraz o mužích či ženách. Naše Mediální stereotypyspolečnost je spíše maskulinní, proto se vyskytují genderové stereotypy týkající se žen častěji než ty mužské. V tomto stereotypu je muži přisuzováno právo vystupovat veřejně, reprezentovat rodinu, zatímco ženě přísluší vytvářet muži zázemí. Média tento stereotyp reprodukují jednak přímo (např. tím, že více vyhledávají muže ve veřejných funkcích a umožňují jim přístup do médií) a jednak nepřímo např. tím, že na porušení tohoto stereotypu upozorňují jako na raritu (např. kladou ženám v podnikání či politice otázku, jestli jejich úspěch nevadí manželovi).

Podobně by bylo možné najít v médiích  některé  často i nepřiznané stereotypy  z různých dalších aspektů: stereotypy na základě věku, profese, zájmů, vzhledu, náboženského vyznání, národnosti, etnika, sociálně ekonomické situace, místa bydliště (město x venkov) atd. Stereotypy se netýkají jen osob, ale také věcí – potravin, firem, oblečení atd.
Jen si vzpomeňte, jaké předsudky se nejčastěji tradují o důchodcích, blondýnách, podnikatelích, politicích, policistech, sportovcích, českých automobilech,  švýcarských hodinkách, vietnamských restauracích, úřednících, učitelkách, puberťácích, ruských turistech a podobně. Jistě přijdete i na řadu dalších příkladů.

Stereotypy ve zpravodajství se dotýkají samotného výběru zpráv, které v daném médiu dostanou prostor.  V jejich rámci lze sledovat to, co se v nich objevilo (kdo měl možnost se vyjádřit, jak byla zpráva vystavěna atd.). Důležité je však i to, co sítem výběru neprošlo.  Zástupci různých menšin se mohou ve zpravodajství vyskytovat méně často, než jaké je jejich procentuální zastoupení v populaci, a tak jsou v pomyslném měřítku důležitosti postaveni níže než ty, kterým je věnován prostor větší.  Média mají také omezené prostředky pro získávání informací, soustředí se tedy jen na místa a osoby, kde  je pravděpodobnost výskytu nových, zajímavých a důležitých informací, nejvyšší.

Stereotyp se vyskytuje často i v zobrazování míst a událostí, nejčastěji u tzv. ilustračních záběrů se objevují typické symboly (houfy fanoušků s vlajkami jako předzvěst fotbalového utkání, pohled na budovu Poslanecké sněmovny, záběr na Pražský hrad…)

Podívejte se večer na zprávy a  věnujte pozornost mediálním stereotypům, které se v nich objevují. Budete překvapeni, tím co většinou přijímáme jako automatické a samozřejmé. Všimněte si, jak jsou ve zprávách zobrazovány některé opakující se události, např. volby, významná sportovní utkání, začátek školního roku, Vánoce, typické zimní počasí, začátek jara atd.?  Nezdá se vám to každý rok stejné? Stejné komentáře, stejné obrázky, nejčastěji ilustrační…?

Mediální stereotypy
se vyskytují  ve zpravodajství, v publicistice, ale nejčastěji se s nimi setkáme v reklamách. Důkazem výskytu stereotypů v reklamě mohou být např. reklamy zobrazující ženy při domácích pracích, nákupech, starání se o děti, nebo v reklamách na kosmetiku a oděvy. Objevují se nejčastěji jako pasivní objekty, zatímco muži jsou aktivní (sportují, baví se s kamarády, vysvětlují něco ostatním, jsou ve vedoucích funkcích, rozhodují, organizují apod.).  A co třeba senioři? Najdeme je v reklamách na nejrůznější doplňky stravy, penzijní pojištění.  Zkuste si udělat soukromý průzkum a statistiku, ve kterých reklamách a v jakých rolích se objevují ženy a muži.


Meluzína - čtenářka
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj


Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
zajímavé, dobrý nápad na článek, neotřelé téma Smajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles