Nakupování je běžnou součástí našeho života. Zamysleli jste se někdy nad tím, jak vlastně nakupujete? Podle čeho se rozhodujete, jestli si pořídíte to či ono? Je to vždycky pouze cena? Nebo dáváte přednost kvalitě? Odpovědi nejsou tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nákupní chování totiž vypovídá o tom, jací jsme.
Způsob nakupování prozradí, jaký máte temperament, charakterové vlastnosti, do jaké míry se necháte ovlivnit, zda se umíte rozhodnout a zda vůbec víte, co vlastně chcete. Na toto téma jsme vyzpovídali psycholožku PhDr. Martu Boučkovou.
Někdo při nákupech co nejvíce šetří, někdo se snaží udělat si radost. Dá se nějak obecně říci, jaké nákupní chování je správné?
To, co se dá říct obecně, platí pak pro málokoho. Správné chování v tomto kontextu by bylo takové, při kterém člověk dokáže zohlednit kombinaci ceny i radosti, učeněji řečeno možností a potřeb.
Náš temperament určují z velké části geny. Můžeme na ně svádět i to, jak nakupujeme, nebo je to spíše otázka výchovy a životního stylu?
Jedná se o kombinaci genové výbavy, výchovy i životního stylu, na který mají samozřejmě nemalý vliv i životní podmínky. Nicméně geny jsou geny, prostě a jednoduše řečeno: cholerik bude mít větší tendenci nakupovat zbrkleji a na základě momentálního impulzu, melancholik bude více váhat a málokdy si bude jistý svou koupí, flegmatikovi bude nakupování spíše na obtíž a bude ho chtít mít brzy za sebou a sangvinik by mohl být tím, který nakupuje v pohodě a dokáže se ze svého nákupu i radovat.
Vím moc dobře, že utrácím víc, než bych měla, ale neumím si s tím poradit. Dokážu takové chování změnit sama nebo potřebuji odborníka?
To hodně záleží na tom, jak moc vaše utrácení skutečně vysává váš finanční rozpočet. Pokud se jedná „jen“ o to, že máte plnou skříň bot, ve kterých jste se prošla jenom jednou (a to v obchodě při jejich zkoušení), a stále se s nimi ještě vejdete do bytu a pořád ještě plníte své finanční závazky, pak máte velkou šanci se se svým problémem poprat sama nebo za dozoru či podpory někoho blízkého. Více je to o zlobení se sama na sebe, protože se nechováte dostatečně rozumně a dospěle. Jde v zásadě o to rozhodnout se umravnit. Nicméně ale otázkou zůstává, zda vaše nákupy neuspokojují nějakou vaši potřebu, která se netýká nákupu obuvi a která již delší dobu zůstává nenaplněna. Přehnané a nadbytečné nakupování totiž bývá často spojováno s nedostatečným citovým uspokojením.
Jak můžeme bojovat proti manipulaci, které jsme v obchodech vystaveni?
Větší informovaností a dostatečně sebevědomým postojem. Z lákavé nabídky si vyberu skutečně jen to, co mi bude ku prospěchu a k radosti, jedině tehdy, budu-li vědět, co chci a co mi obchodníci mohou nabídnout. Při nakupování se rozhodně vyplatí věřit sám sobě a svému rozumu nebo těm, o kterých vím, že jim mohu důvěřovat.