Zaměstnanci Českých drah se denně setkávají s desítkami osob, které hazardují se svým zdravím a životem. Společnost se proto rozhodla před nebezpečím varovat rozsáhlou informační kampaní. „V první vlně jsme se zaměřili na děti a jejich rodiče,“ informuje Jiří Ješeta z marketingového oddělení Českých drah. „Připravili jsme tři motivy s dětmi a maskotem našeho dětského programu slonem Elfíkem. Samolepky vlepené do dveří uvnitř vozů apelují na rodiče, aby hlídali své děti. Pokud si hrají v soupravě bez dozoru, může dojít k jejich zranění, například když se vykloní z vlaku, vyhodí předměty z okna nebo pokud by se pokoušely otevírat dveře ať již u stojícího nebo dokonce u jedoucího vlaku.“ Těchto varovných, přesto ale hravě pojatých samolepek bylo vyrobeno 2 400 kusů a do jednotlivých vozů byly podle typu umístěny po jedné nebo dvou kusech. Celkem tak bylo varovným sdělením označeno přes 1 200 osobních vozů.

Dalším projektem varujícím především děti a mládež před rizikovým chováním okolo železnice je Preventivní vlak. „Letos na jaře vyráží na svou cestu již po čtvrté a tentokrát zamíří z jihočeských Budějovic přes Písek a Plzeň do západočeských Rokycan,“ říká Ondřej Kubala, autor projektu.
České dráhy v uplynulém roce zaznamenaly stovky pokusů o naskočení nebo vyskočení z jedoucího vlaku. Několik z nich bohužel skončilo tragicky. Čtyři osoby svým zraněním podlehly, 10 lidí bylo těžce zraněno a dalších 17 mělo lehká zranění. Při pádu pod jedoucí vlak dochází k vážným úrazům obvykle s trvalými následky, jako jsou amputované končetiny.